Menu

Irizar ukázal svou „tramvaj“

Design inspirovaný tramvajemi – to je nový Irizar ie tram, elektrobus španělského výrobce určený primárně pro provoz v BRT systémech. (foto: Irizar)
Design inspirovaný tramvajemi – to je nový Irizar ie tram, elektrobus španělského výrobce určený primárně pro provoz v BRT systémech. (foto: Irizar)
Stáhnout PDF
Nezařazené
23. 10. 2017 07:47
Redakce
2 minuty čtení

Pro španělského výrobce autobusů Irizar byl letošní ročník veletrhu Busworld úspěšný. Firma si odnesla titul Bus of the Yaer 2018 za svůj model Irizar i8 (ten můžeme znát i z českých silnic, neboť jej objednává i dopravce RegioJet) a představila svůj první 18m nízkopodlažní elektrobus. Ten pojmenovala obchodním jménem Irizar ie tram.

Design inspirovaný tramvajemi - to je nový Irizar ie tram, elektrobus španělského výrobce určený primárně pro provoz v BRT systémech. (foto: Irizar)

O vývoji 18m elektrobusu firma hovořila již v minulosti a v prosinci 2016 bylo jasné, že brzy musí přijít s hotovým produktem. Společnost totiž podepsala smlouvu s Agglomération Côte Basque-Adour na dodávku celkem 18 nových článkových elektrobusů pro místní budovaný BRT (Bus Rapid Transit) systém. Vozidla by měla být předána do provozu nejpozději do 1. 4. 2019, kdy se plánuje otevření obou budovaných linek s vyhrazenými jízdními pruhy.

Pohled do interiéru vozidla na vizualiazaci výrobce... (foto: Irizar)

O 18m elektrobusu se hovořilo původně jen jako o typu Irizar i2e 18, případně Irizar i2e 18m. Na veletrhu Busworld však výrobce představil autobus pod výše zmíněným jménem Irizar ie tram (webové stránky ale stále hovoří o typu Irizar i2e 18m). O „tramvaji“ Irizar mluví ze stejných důvodů, jako to činili v minulosti i jiní výrobci (stačí si vzpomenout na různá pojmenování jako Tram Look, MetroStyle, metro balíček atp.). Vozidlo má svou designovou řečí odkazovat na moderní nízkopodlažní tramvaje, a společně s větší cestovní rychlostí (danou provozem na linkách BRT) přinášet srovnatelný komfort jako kolejová vozidla.

...a u skutečného prototypu. (foto: Slobodan Kostić, Autobusi.net)

Nový produkt španělského Irizaru se vyznačuje délkou 18,73 m a může být vybaven 3 až 5 dveřmi, což ovlivňuje i počet míst ve vozidle, nicméně max. by měl autobus pojmout 140 pasažérů. Pohon zajišťuje centrální synchronní motor o výkonu 235 kW, který je přímo produktem Irizaru. Baterie pracují s LTO články, které zvládají vysoké nabíjecí proudy (dle Irizaru je možné použít nabíjecí výkon až 500 kW). Kapacita elektrické energie baterií může být 90 kWh, nebo 120 kWh. S ohledem na to, že elektrická energie je používána pro pohon všech spotřebičů vozidla, je zřejmé, že taková kapacita nemůže postačovat pro celodenní provoz na linkách. Vozidla jsou tak koncipována pro systém průběžného nabíjení (Opportunity Charging), což znamená nutnost budování nákladné nabíjecí infrastruktury. Pantograf pro spojení s nabíjecím ramenem je rovněž produktem Irizaru.

Prototyp článkového elektrobusu Irizar ie tram (Irizar i2e 18m) na veletrhu Busworld. (foto: Slobodan Kostić, Autobusi.net)

Připomeňme, že Irizar zahájil výrobu elektrobusů před třemi lety a doposud měl v nabídce jen provedení Irizar i2e, u něhož používal baterie So-Nick (sodík-nikl-chlorid). Prodat se podařilo prozatím 25 těchto elektrobusů, výrobce však věří, že se byznys s elektrobusy v dalších letech významně rozjede, a proto investuje do výroby nových vozů nemalé finanční prostředky. I Irizar chce být totiž lídrem v elektromobilitě. Stejně jako ostatní výrobci…

Libor Hinčica

Podobné články