Menu

Volvo představilo v Lucembursku systém nabíjení OppCharge

Nabíjecí stojan pro elektrobusy od společnosti ABB. (foto: Volvo Truck & Bus)
Nabíjecí stojan pro elektrobusy od společnosti ABB. (foto: Volvo Truck & Bus)
Stáhnout PDF
Nezařazené
05. 01. 2017 14:07
Redakce
1 minuta čtení

V říjnu a v prosinci 2016 představilo Volvo svůj koncept nabíjení elektrobusů a plug-in hybridních autobusů, pro nějž se používá obchodní jméno OppCharge. Jedná se – jak už lze z názvu při znalosti angličtiny odvodit – o princip průběžného nabíjení, který předpokládá opakované nabíjení vozidel během dne (opportunity charging). Prezentace nového systému nabíjení se konala v říjnu ve švédském Göteborgu a v prosinci krátce před Vánoci také v Lucembursku ve městě Bertrange na jihozápadě země.

Nabíjecí stojan pro elektrobusy od společnosti ABB. (foto: Volvo Truck & Bus)

Volvo průběžné nabíjení používá pro své produkty již několik let, ať již budeme hovořit o tzv. plug-in hybridních vozech nebo elektrobusech. Až do října 2016 se však vždy jednalo o zařízení vyvinutá ve spolupráci s firmou Siemens. Nové zařízení OppCharge, které se objevilo v Göteborgu na terminálu Arendal a později v prosinci 2016 v Lucembursku, však dodala společnost ABB. Hlavním rozdílem oproti dříve dodávaným nabíjecím stanicím je skutečnost, že nabíječka je řešena v souladu se závazkem vybraných evropských výrobců autobusů (mezi nimi i Volva), který předpokládá dodávání nabíjecích stanic v takovém provedení, aby je mohly využívat také autobusy jiných značek (tzv. open interface). Dopravci se tedy nestávají „zajatcem“ vybrané značky, když budou investovat do nákladné nabíjecí infrastruktury (v případě vítězství jiné značky dodavatele vozidel nebudou muset infrastrukturu budovat nanovo). 

Nabíjecí stanice, jež zvládá nabíjecí výkony 300–400 kW, byla vybudována nejprve ve Švédsku, avšak tam slouží pro potřeby linky č. 55, která je součástí demonstračního provozu vozidel. V prosinci se ale objevila také v Lucembursku, kde byla předána oficiálně ministerstvu udržitelného rozvoje a infrastruktury Lucemburska. V běžném provoze ji bude využívat dopravce Sales-Lentz. Nabíjecí stanice umožňuje svým charakterem nabíjet elektrobusy, ale také plug-in hybridní autobusy (využívají na části své trasy výhradně akumulátory, jsou však zároveň vybaveny dieselovým pohonem). Dopravce Sales-Lentz má k dispozici momentálně právě hybridní autobusy od Volva, elektrobusy se k nim přidají až v květnu 2017. Nabíjecí stanice je prozatím jediná a umístěna je v blízkosti železniční stanice města Bertrange. Při nabíjení se předpokládá využití výkonu cca 150 kW, takže baterie hybridních vozů by měly být nabity zhruba do 6 minut.    

 

Podobné články