Menu

Polský Olsztyn koupí další tři tramvaje

15 tramvají Solaris Tramino S111o zatím nevykazuje žádné vážnější poruchy, takže je možné jezdit s minimální provozní zálohou. Přesto chce město dokoupit další tři vozy. (foto: Marcin Bobiński)
15 tramvají Solaris Tramino S111o zatím nevykazuje žádné vážnější poruchy, takže je možné jezdit s minimální provozní zálohou. Přesto chce město dokoupit další tři vozy. (foto: Marcin Bobiński)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 05. 2016 09:38
Redakce
1 minuta čtení

Nejmladší polský a evropský tramvajový provoz, jenž byl otevřen teprve v prosinci 2015, plánuje nakoupit další tři tramvaje. Důvodem je nedostatečná provozní záloha, jak jsme informovali v našem článku na webu z 31. 1. 2016.

15 tramvají Solaris Tramino S111o zatím nevykazuje žádné vážnější poruchy, takže je možné jezdit s minimální provozní zálohou. Přesto chce město dokoupit další tři vozy. (foto: Marcin Bobiński)

Do Olsztyna se vrátily tramvaje po 50 letech od jejich zrušení, přičemž v provozu jsou tři tramvajové linky, pro které má dopravce k dispozici 15 tramvají Solaris Tramino S111o. Původně přitom město počítalo s tím, že si objedná jen 12 tramvají, nakonec ale došlo k navýšení a jak se brzy ukázalo, šlo o krok správným směrem. Příliš optimisticky nastavené jízdní doby totiž musely být upraveny, čímž se zvýšila už od počátku roku 2016 potřeba vypravenosti. Dopravce ale neměl dostatečný počet tramvají k dispozici, a tak přikročil ke změně jízdních řádů, která znamenala prodloužení intervalu na lince č. 3 k univerzitě, přičemž provozní záloha činí 2–3 vozy. Město proto oznámilo, že se bude snažit získat prostředky na nákup dalších nových tramvají, nebylo však jasno o jejich přesném počtu.  

V květnu 2016 bylo potvrzeno, že Olsztyn dokoupí prozatím tři vozy, přičemž výběrové řízení na jejich nákup by mělo být vypsáno v říjnu 2016 a uzavřeno na přelomu roku. Hlavním rozhodujícím kritériem by měla být cena vozidel. Náklady na nákup jednoho vozu jsou odhadovány na 8 mil. zlotých, tedy cca 50 mil. Kč. Nákup by měl být zajištěn z prostředků města a z městského programu ekomobilita, který je součástí evropského programu CIVITAS (CIVINET Polska).

Ve městě dříve kromě tramvají sloužily také trolejbusy, a to včetně těch z Československa. Na obrázku vidíme jeden z vozů Škoda 9 Tr. I o trolejbusech si budete moct přečíst v čísle 2/2016 časopisu Československý Dopravák. (sbírka: Marcin Bobiński)

Současná situace v oblasti dopravní obslužnosti města tramvajemi je vnímána jako nedostatečná a nákup trojice tramvají je považován za nutnost. Jejich pořízením přitom dojde k naplnění plánované kapacity vozovny. Nutno dodat, že tramvaje Solaris Tramino jsou zatím v provozu velmi spolehlivé, což značně usnadňuje práci během údržby vozidel a případných výpadcích v provozu. Odstávky vozidel kvůli závadám se od prosince 2015 uskutečnily pouze párkrát, přičemž jednou byla na vině dopravní nehoda s chodcem s následkem smrti, po níž musela být jedna z tramvají delší dobu odstavena. Pakliže dojde k nějaké drobnější softwarové závadě, daří se obvykle vyřešit tyto problémy během noční odstávky. Solaris tak potvrzuje výborné výsledky z provozu svých tramvají, které dosahují vysoké provozní spolehlivosti (min. 95 %) ve všech provozech, kam byly doposud jeho tramvaje dodány.

Zájemce, kteří by si chtěli o tramvajovém provozu v Olsztyně přečíst více, odkážeme na číslo 2/2016 časopisu Československý Dopravák, jež by mělo vyjít 26. 5. 2016. Dočíst se v něm budete moct o historii tramvají do roku 1965, o trolejbusech ve městě i o vývoji celého projektu nynějšího tramvajového provozu.  

 

Podobné články