Menu

Metro v Glasgow získá nové soupravy od konsorcia firem Stadler a Ansaldo STS

Návrh jednotek metra pro Glasgow. (zdroj: Stadler)
Návrh jednotek metra pro Glasgow. (zdroj: Stadler)
Stáhnout PDF
Nezařazené
15. 03. 2016 08:50
Redakce
1 minuta čtení

Švýcarská společnost Stadler a italský výrobce Ansaldo STS oznámili, že uspěli v tendru na dodávku nových souprav metra pro skotské město Glasgow (Strathclyde Partnership for Transport, SPT). Kontrakt mj. zahrnuje také dodatečný technický servis a dodání části náhradních dílů.

Návrh jednotek metra pro Glasgow. (zdroj: Stadler)

Celkový objem zakázky činí cca 200 mil. liber. Její hlavní část tvoří dodávka celkem 17 vlaků o délce 39 m, které se budou moct pohybovat podzemím největšího skotského města max. rychlostí 58 km/h. Vlaky budou vybaveny celkem 116 místy k sezení a 204 místní k stání. Navíc bude v interiéru i 12 sklopných sedadel. Na každé straně soupravy metra bude 6 dvoukřídlých dveří. Jelikož vlaky metra budou řešeny jako automaticky řízené (tedy bez strojvůdce), dojde také k úpravě stanic metra pro zvýšení bezpečnosti pasažérů, a to doplněním prosklených dveří na nástupištích, které se budou otevírat současně s dveřmi metra.

Pohled do interiéru nových jednotek, které by měly být dodávány od roku 2020. (zdroj: Stadler)

Větší podíl na zakázce má italský výrobce, protože Stadler dodá pro jednotky metra součásti v rozsahu „jen“ 92 mil. liber (jedná se tedy o necelou polovinu celkové částky).

Jediná linka již od roku 1896 - to je metro v Glasgow. (zdroj: Wikipedia.org)

Systém metra v Glasgow je velice zajímavý. K jeho spuštění došlo dne 14. 12. 1896, takže se město dodnes chlubí tím, že má třetí nejstarší systém na světě (po Londýně a Budapešti). Unikátnost glasgowského metra ovšem spočívá především v tom, že se jedná o okružní linku o délce 10,5 km s atypickým rozchodem 1 219 mm, která nebyla i přes několik projektů nikdy rozšířena. Stále si tedy zachovává původní rozsah z konce 19. století. Původně k pohonu vozů metra sloužil kabelový systém, který však byl v roce 1935 nahrazen elektřinou. V roce 1977 byl provoz zastaven z důvodu rozsáhlé modernizace a k jeho opětovnému spuštění došlo až v roce 1980. Při této příležitosti byly pořízeny také nové vozy dodané britskou společností Metro Cammell, která se v roce 1989 stala součástí nadnárodní skupiny Alstom (později došlo k uzavření původního výrobního závodu). Celkem bylo v období let 1977-79 pořízeno 33 dvouvozových vlaků, k nimž později (v roce 1990) přibylo osm vložených vozů. Nyní má dopravce k dispozici celkem 12 třívozových souprav, které by měly být postupně od roku 2020 nahrazovány novými jednotkami od konsorcia Stadler a Ansaldo STS.

Podobné články