Menu

Přerov opět vyměnil provozovatele MHD – město podepsalo pátou smlouvu během sedmi let

ARRIVA MORAVA převzala od dopravce DLS i autobusy. Vozy SOR NBG 12 jsou zachyceny na autobusovém nádraží v Přerově v létě 2015. (foto: Libor Hinčica)
ARRIVA MORAVA převzala od dopravce DLS i autobusy. Vozy SOR NBG 12 jsou zachyceny na autobusovém nádraží v Přerově v létě 2015. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
11. 02. 2016 08:50
Redakce
2 minuty čtení

Přerovská městská doprava má od úterý 9. 2. 2016 nového provozovatele, který narychlo dle dohody s městem i původním provozovatelem převzal místní provoz. Dopravní a logistickou společnost nahradila ARRIVA MORAVA.

ARRIVA MORAVA převzala od dopravce DLS i autobusy. Vozy SOR NBG 12 jsou zachyceny na autobusovém nádraží v Přerově v létě 2015. (foto: Libor Hinčica)

Městská doprava v Přerově má v posledních letech velmi zajímavý vývoj. Původním provozovatelem byla řadu let Veolia Transport Morava (resp. před ní Connex Morava), tedy přímý předchůdce dnešní firmy ARRIVA MORAVA. Z nového tendru na obsluhu města z roku 2009 ale vzešel poněkud překvapivě nový vítěz v podobě slovenské společnosti SAD Trnava. Smlouva mezi dopravcem a městem byla podepsána dne 16. 11. 2009 s tím, že již ve své době byly podmínky nabízené slovenskou firmou označovány mnohými jako nesplnitelné. Kritikům dal zapravdu následující vývoj. Dopravce totiž začal v následujícím období požadovat uhrazení výrazně vyšších částek prokazatelné ztráty z provozu, než bylo předmětem původní smlouvy. To však přerovští radní odmítli. Výsledkem byla výpověď smlouvy ze strany SAD Trnava (podána dne 30. 5. 2011, tedy po roce a půl provozu), přičemž městu nezbylo než výpověď akceptovat. SAD Trnava tak na linkách v Přerově skončila k 1. 12. 2011.

Zapůjčené autobusy ve službách DLS nebyly ničím výjimečným. Zde jeden z vozů SOR BN 12 pronajatý dočasně od společnosti SOR. (foto: Libor Hinčica)

Ve skutečnosti ovšem firma působila ve městě dále, a sice prostřednictvím nově založené Dopravní a logistické společnosti (DLS), která byla firmou SAD Trnava vlastněna a s níž město podepsalo novou provizorní smlouvu bez zadávacího řízení na dobu dvou let, jak umožňovala legislativa. Předpokládalo se, že nový dopravce by mohl být znám na jaře roku 2013, nakonec se ale příprava soutěže protáhla, takže s firmou DLS byla mimořádně podepsána ještě další smlouva s termínem ukončení provozu v prosinci 2014. Pokud by město do té doby vybralo nového provozovatele dříve, mohla být smlouva s DLS vypověděna i před tímto termínem. K tomu posléze na jaře 2014 skutečně došlo, jednalo se však pouze o formalitu, protože vítězem tendru, který předpokládal zajišťovat městskou dopravu v Přerově až do roku 2024, se stala opět firma DLS. Stejně jako v roce 2009, kdy dopravu přebírala SAD Trnava, přitom bylo poukazováno na to, že podmínky, k nimž se DLS zavázala, budou jen těžko splnitelné. Předpokládaná hodnota zakázky totiž činila 250 mil. Kč, DLS vyhrála s cenou takřka o polovinu nižší: 137 mil. Kč.

Problémy se naplno dostavily v druhé polovině roku 2015, kdy patronát nad firmou DLS ztratila SAD Trnava. Tu totiž koupila – shodou okolností – skupina ARRIVA. Společnosti SAD Trnava (resp. nově ARRIVA Trnava) a ARRIVA MORAVA následně pronajímaly Přerovu několik autobusů, aby bylo možné zajišťovat dopravní obslužnost. Dopravce DLS se však dostával stále do větších problémů, a to kvůli rozdílné interpretaci smlouvy s městem. V ní se dle vyjádření DLS nejednalo o změnu celkové výše prostředků na hrazení prokazatelné ztráty ze strany města, ale o otázku časovému harmonogramu vyplácení financí v jednotlivých letech. Situace dospěla až k soudu, který v prvním stupni argumenty DLS neuznal a přiklonil se k interpretaci města. Dopravce – v té době již značně zadlužený – se proti verdiktu soudu odvolal.

Autobus Citelis 12M CNG byl pořízen v roce 2010 pro obnovu vozového parku ještě společností SAD Trnava. Později sloužil u DLS a nyní si jej pronajímá ARRIVA MORAVA. (foto: Libor Hinčica) 

Ještě dne 5. 2. 2016 informoval dopravce ve svém tiskovém prohlášení veřejnost, že situace sice není jednoduchá, nicméně dopravní obslužnost neměla být sporem s městem nijak ohrožována. To však přestalo záhy platit, protože firmy, které DLS pronajímaly své autobusy, se rozhodly s ohledem na neplacení sjednaného nájemného své autobusy stáhnout, čímž dopravce přišel rázem o osm autobusů. Již v neděli 7. 2. 2016 proto následovalo další tiskové prohlášení DLS, v němž firma upozornila, že v následující pracovní den – pondělí 8. 2. 2016 – velká část spojů nevyjede. A to se také stalo. Ze 180 jich do ulic vyrazilo jen 103.

Kloubové autobusy jsou na linkách MHD v Přerově již minulostí. Na snímku ja zachycen vůz B 741 dopravce SAD Trnava v roce 2010. (foto: Libor Hinčica)

Město na základě této vyhrocené situace okamžitě vypovědělo s DLS smlouvu a narychlo uzavřelo – opět na dobu dvou let, jak umožňuje zákon – smlouvu novou, tentokrát s firmou ARRIVA MORAVA, jejíž předchůdce v podobě Veolie Transport ve městě působil před rokem 2010.

Přerov tak zvládl během sedmi let podepsat již pátou smlouvu na provozování MHD. V roce 2018 by měla následovat šestá, která bude opět řešit dlouhodobou obslužnost. ARRIVA MORAVA se dohodla operativně s původním dopravcem DLS a pro provoz MHD v Přerově převzala i autobusy a řidiče. Chybějící kapacitu pak doplnila vlastními vozidly a pracovníky.   

Podobné články