Menu

Ing. Tomáš Vavřík, MBA: Scania je vnímána jako symbol kvality

Ing. Tomáš Vavřík, MBA, generální ředitel skupiny 3ČSAD, přebírá symbolický klíč od nových autobusů Scania z rukou generálního ředitele Scania CER Jamese Armstronga. (foto: Libor Hinčica)
Ing. Tomáš Vavřík, MBA, generální ředitel skupiny 3ČSAD, přebírá symbolický klíč od nových autobusů Scania z rukou generálního ředitele Scania CER Jamese Armstronga. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
23. 12. 2016 09:51
Redakce
4 minuty čtení

Společnost ČSAD Havířov zařadí do svého vozového parku nové autobusy Scania Citywide LE s pohonem na stlačený zemní plyn. Dvojici vozů si převzali oficiálně zástupci společnosti ve čtvrtek 22. 12. 2016 v areálu společnosti Scania v Paskově. My jsme se při této příležitosti zeptali Ing. Tomáše Vavříka, MBA, generálního ředitele skupiny 3ČSAD, na několik otázek nejen k těmto autobusům. 

Ing. Tomáš Vavřík, MBA, generální ředitel skupiny 3ČSAD, přebírá symbolický klíč od nových autobusů Scania z rukou generálního ředitele Scania CER Jamese Armstronga. (foto: Libor Hinčica)

Začneme tradiční otázkou směřovanou na peníze. Jak jste nové autobusy od Scanie financovali?

Autobusy byly pořízeny výhradně z našich prostředků, takže tam nebyla žádná dotace.

Jaká vedla cesta k pořízení autobusů značky Scania? Jste první dopravce, který se v oblasti linkové dopravy k nákupu low entry autobusů tohoto výrobce odhodlal.

My chceme samozřejmě testovat i nové výrobce a nové výrobky, s nimiž jsme doposud zkušenosti neměli, nebo s kterými nemají zkušenost ani jiní dopravci u nás. Koupit dnes příměstské vozidlo v provedení s pohonem na stlačený zemní plyn a v částečně nízkopodlažní verzi je dnes velice komplikované. V České republice existuje prakticky jen jediný výrobce. V budoucnu sice budou dva, protože s plynovým autobusem přijde i Iveco Bus, ale tento autobus bude připraven k prodeji až v roce 2018. Chtěli jsme tak období, než budeme moci odzkoušet i tento další český výrobek, překlenout i nějakou jinou značkou. V tomto směru nám vyšla vstříc právě Scania, která měla tento typ autobusu k dispozici, a tak jsme se rozhodli jej v našich provozních podmínkách odzkoušet.

Dříve jste plynové autobusy používali hlavně v městské dopravě. Havířov patří mezi průkopníky v oblasti používání tohoto paliva u nás. V posledních letech však nakupujete v plynovém provedení také linkové autobusy. Jen za poslední dva roky jste pořídili více než 100 plynových vozů značky SOR. Hodláte v trendu plynofikace pokračovat dále? 

Určitě ano, dneska již do všech našich firem, tedy i do Karviné a Frýdku-Místku, kupujeme plynové autobusy, a to jak na městskou dopravu, tak na tu linkovou. Pokud je ta možnost, nakupujeme výhradně plynové autobusy. Hlavní roli pro nás hraje ekonomika a ekologie provozu. Autobusy jsou dražší na pořizovací cenu i v údržbě, což je však kompenzováno cenou pohonné hmoty. Je to ekologický projekt, který nestojí více než standardní řešení, což nebývá právě obvyklé.

Pokud se podíváme na letošní dodávky nových autobusů, jaké je poměr plynových a naftových vozů?

Letos jsme pořídili 59 autobusů, z toho 56 bylo v provedení na zemní plyn. Jenom dva zájezdové autobusy byly naftové a jeden autobus pro Orlovou, kde nemáme zatím čerpací stanici na CNG. Z těch 59 autobusů bylo 39 určeno pro oblast v okolí Českého Těšína, kde jsme od prosince převzali provoz linkové dopravy.

Boční pohled na vůz Scania Citywide LE pro ČSAD Havířov. (foto: Libor Hinčica)

Celá linková doprava tedy bude na Těšínsku zajišťována plynovými vozy? Kraj ovšem v rámci tendru vyžadoval jenom část vozidel s tímto palivem, nebo ne?

Přesně tak, nebyla to podmínka, ale bylo za to lepší ohodnocení v rámci bodovací škály. My ale tím, že jsme na plyn specializovaní, tak jsme tam šli do toho tendru s kompletně plynovou flotilou, nízkopodlažní a klimatizovanou. Provoz na Českotěšínsku si také vyžádal výstavbu nové CNG stanice, která disponuje dvěma velkými kompresory, jež zvládnout naplnit ten autobus za 10 minut. Na Těšínsku zajišťuje nyní dopravu ČSAD Havířov, slouží zde ale výhradně autobusy značky SOR. 

V oblasti kolem Českého Těšína tedy nové Scanie Citywide LE jezdit nebudou?

Ne, tam jejich nasazení neplánujeme, i když i tato varianta tady byla. Zvažovali jsme, že bychom pořídili rovnou 40 těchto vozů, které bychom nasadili na regionální linky v oblasti České Těšína, nicméně Scania nebyla na takovou velkou jednorázovou zakázku v té době bohužel připravena kvůli omezeným výrobním kapacitám závodu v polském Słupsku. A tak dohoda skončila u těchto dvou vozů.

Kde tedy budou nové plynové Scanie nasazeny do provozu?

Bude se jednat o páteřní linky mezi Ostravou a Havířovem.

A kdy je tam můžeme očekávat?

V podstatě po svátcích, někdy v průběhu příštího týdne.

Pohled do vyvýšené části vozu Scania Citywide LE pro ČSAD Havířov. (foto: Libor Hinčica)

Prozradil jste, že jste autobusy financovali z vlastních prostředků. Jak v takových případech postupujete z hlediska soutěží na nová vozidla? Realizujete interní nebo otevřená výběrová řízení?

Jsou to veřejná otevřená výběrová řízení. V něm samozřejmě musel dodavatel uspět a splnit naše požadavky, ať již z hlediska ceny nebo z hlediska požadavků na kvalitu.

Kromě zemního plynu se hovoří v poslední době také o elektromobilitě. Máte i v tomto směru nějaké plány?

Ano, máme. Mělo by se jednat o projekt elektrifikace městské hromadné dopravy v Hranicích. Tam bychom chtěli již v roce 2017 pořídit 6 elektrobusů. Tím pádem bude MHD v Hranicích kompletně na elektřinu.

V Hranicích se momentálně používají autobusy kratších délek. Nabídka elektrobusů je v tomto segmentu poměrně omezená. Jaké tedy plánujete pořídit vozy?

Máte pravdu, v Hranicích momentálně používáme autobusy délek 9,5 m a 8,5 m, všechny v provedení low entry. Jelikož projekt elektrické MHD v Hranicích má být dotován a v rámci bodovacích kritérií bylo lepší nabídnout vozidlo se 100% podílem nízké podlahy, musíme zde pro obnovu použít vozidla jiných délkových provedení. Plánujeme použít kombinaci, tedy vozidla do délky 8 m a nejvytíženější linky bychom chtěli řešit vozidly 12m. Možná by tedy mohly být tři vozy krátké a tři standardní.

Proč právě Hranice? Byl to požadavek města?

Elektromobilitou se zabýváme delší dobu a sledujeme její vývoj. Zvažovali jsme, kam by bylo možné nějaký pilotní projekt umístit. V Hranicích byl ze strany města o takovou spolupráci velký zájem. Máme už ale také další projekty. Tam bych nerad specifikoval město, ale v roce 2018 bychom rádi pořídili dalších 5 elektrobusů, zřejmě délky 12 m.

Další autobusy, předpokládám, budou jinak nadále takřka výhradně plynové?

Určitě ano. Předmětem nákupu by měly být jak linkové, tak městské autobusy. Například do Havířova bychom rádi pořídili plynový 15m městský autobus. To je také značně specifický segment trhu, kde není až tak velká konkurence, ale například Scania takový autobus má, takže budeme rádi, pokud se přihlásí.

Scania Citywide LE je univerzální autobus. Dodávat lze v městském, linkovém, plynovém i hybridním provedení. Tento snímek ovšem představuje její méně obvyklou podobu - sladkou. (foto: Libor Hinčica)

Nové autobusy Citywide LE ještě nevyjely, ale veřejnost se mohla s jedním z nich setkat již na veletrhu CZECHBUS. Máte již nějakou zpětnou vazbu?

Rozhodně ano a musím říct, že tato zpětná vazba je velmi pozitivní, ať již od cestujících, fanoušků dopravy, odborné veřejnosti, ale i třeba od zástupců kraje, s nimiž jsem o tom hovořil. Co si budeme povídat, Scania je silná značka, která je vnímána jako symbol kvality, takže její jméno je známé a skutečnost, že jsme pořídili tyto autobusy, byla vnímána velmi kladně. My jsme samozřejmě rádi, že jsme se se Scanií dohodli a že jsme tyto autobusy pořídili. Jsou krásné. Na druhé straně má Scania nyní velmi těžkou pozici. Bude muset u nás obhájit svou strategii, prokázat spolehlivost svých výrobků, jejich vlastnosti a samozřejmě budeme velmi pečlivě sledovat i náklady na provoz a údržbu.   

Děkuji za rozhovor.

Podobné články