Menu

Scania zahájila testování indukčního nabíjení pro své autobusy

Schéma indukčního nabíjení využívané Scanií ve Švédsku. (zdroj: Scania)
Schéma indukčního nabíjení využívané Scanií ve Švédsku. (zdroj: Scania)
Stáhnout PDF
Nezařazené
03. 01. 2017 07:25
Redakce
1 minuta čtení

Společnost Scania zahájila testování nového indukčního nabíjení ve švédském městě Södertälje nedaleko Stockholmu. Jedná se o první zařízení tohoto typu, které bylo v severském regionu pro nabíjení autobusů použito.

Jelikož Scania doposud nemá ve své nabídce klasický elektrobus, používá se systém v praxi pro nabíjení tzv. plug-in hybridu. Jde o vozidlo, které se může na části své trasy pohybovat autonomně pouze za využití baterií, po vyčerpání jejich kapacity pak pokračuje vozidlo jako klasický dieselový autobus. Nabíjení pak probíhá na konečných.

Schéma indukčního nabíjení využívané Scanií ve Švédsku. (zdroj: Scania)

Indukční nabíjení je testováno v rámci projektu, v němž je kromě společnosti Scania angažován také provozovatel veřejné dopravy v regionu okolo Stockholmu firma SL, dále energetická společnost Vattenfall, město Södertälje a Královský institut technologie (KTH). Projekt je částečně spolufinancován Švédskou energetickou agenturou. 

Princip indukčního nabíjení pro vozidla hromadné dopravy není novinkou. Testování indukčního nabíjení probíhá například v Berlíně s elektrobusy od Solarisu. Užití ve Švédsku je však zajímavé z hlediska extrémních klimatických podmínek severní Evropy. Výhodou indukčního nabíjení, jehož část je ukryta pod povrchem vozovky, jsou prakticky nulové nároky na úpravu okolí (hodí se proto například pro historická města, kde by nebyly povoleny klasické nabíjecí stojany pro vrchní přívod proudu). Nabíjení probíhá bezdotykově na bázi elektromagnetické indukce. Nevýhodou jsou výrazné finanční nároky, ztráty během přenosu a omezený nabíjecí výkon.

Ukázka indukčního nabíjení na hybridním voze Scania. (foto: Scania)

Zařízení testované Scanií by mělo umožnit urazit díky 7minutovému nabíjení vzdálenost zhruba 10 km. Náklady na vybudování jednoho nabíjecího místa byly vyčísleny na zhruba 38 mil. švédských korun (cca 105 mil. Kč), přičemž většinu této sumy – 22 mil. SEK (zhruba 59,4 mil. Kč) uhradila ze svých prostředků Scania. Dalších 10 mil. SEK (přibližně 22,7 mil. Kč) zaplatila Švédská energetická agentura.    

Pro testovací provoz ve městě Södertälje bude sloužit hybridní autobus Scaniaa Citywide LE4x2, který je řešený jako plug-in paralelní hybrid poháněný elektromotorem o výkonu 130 kW, jež odebírá energii z lithium-iontových baterií s celkovou akumulovanou elektrickou energií 56 kWh. Naftový motor má výkon 320 koní.

Podobné články