Menu

S-Bahn v Norimberku budou nadále provozovat DB

Jednotka Talent 2 od Bombardieru na lince norimberského S-Bahnu. (zdroj: Wikipedia.de)
Jednotka Talent 2 od Bombardieru na lince norimberského S-Bahnu. (zdroj: Wikipedia.de)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 12. 2016 08:14
Redakce
1 minuta čtení

Očekávaný výsledek má výběrové řízení na zajišťování provozu linek příměstské železnice S-Bahn v Norimberku. Vítězem tendru, v němž původně uspěla britská společnost National Express, se stal dominantní hráč na německém trhu – Deutsche Bahn (DB).

Jednotka Talent 2 od Bombardieru na lince norimberského S-Bahnu. (zdroj: Wikipedia.de)

V únoru 2015 bylo oznámeno, že linky norimberského S-Bahnu bude provozovat britská společnost National Express. Smlouva počítala se zajištěním obslužnosti v letech 2018–30, a to na všech čtyřech trasách norimberského S-Bahnu, který zajišťuje regionální dopravu v okolí měst Norimberk, Fürth a Erlangen na síti dlouhé celkově 224 km. První linka norimberského S-Bahnu byla spuštěna dne 26. 9. 1987 (Norimberk – Lauf), další pak následovaly v letech 1999, 2001 a 2010. Dosavadním provozovatelem je společnost DB Franken, která zde využívá jednotky Bombardier Talent 2. V případě, že by zakázka spadla do klína britskému National Expressu, profitovala by z toho výrazně také česká Škoda Transportation. Její výrobky si totiž dopravce vybral pro dopravu na tratích. Konkrétně mělo jít o dodávku 39 pětivozových jednotek vycházejících z českých „RegioPanterů“ (Škoda 7 Ev, u ČD jako řady 650, 640 a 440). Takový kontrakt v západní Evropě by byl pro českého výrobce naprosto přelomový. K dodání vozidel ale nedojde.

Takto měly vypadat vlaky National Expressu. Pětivozové soupravy v počtu 39 kusů měla dodat česká Škoda Transportation. Kvůli průtahům v tendru k tomu však nedojde. (zdroj: Škoda Transportation)

National Express sice vyhrál, nicméně DB, které skončily v tendru druhé, se proti výsledku odvolaly.  Námitky německého dopravce byly ze strany Komory pro zadávací řízení pro jižní Bavorsko (obdoba českého antimonopolního úřadu) smeteny ze stolu jako neopodstatněné. DB se však odvolaly znovu, tentokrát k Vrchnímu zemskému soudu. I ten po zhodnocení průběhu soutěže nenalezl žádná pochybení. Nutno dodat, že tyto závěry obou odvolacích instancí byly u odborné veřejnosti očekávány. Celý průběh odvolacího kolotoče však byl vnímán hlavně jako boj o čas. A ten DB i přes zdánlivé porážky vyhrály. Zatímco podpis smlouvy se odkládal, termín za zahájení provozu s novým dopravcem nadále počítal s rokem 2018. Ve druhé polovině roku 2016 již bylo jasné, že National Express nestihne do tohoto termínu zajistit potřebný počet vlaků schválených pro provoz v Německu v souladu s podmínkami, k nimž se ve výběrovém řízení zavázal. V říjnu 2016 firma oznámila, že smlouvu na provozování tratí nepodepíše a ze soutěže odstoupila. S tím se rozplynul i sen o dodávkách bezmála čtyřicítky příměstských vlaků ze Škodovky.

Bavorská železniční společnost Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG), která byla vyhlašovatelem zakázky, následně prozkoumala znovu zbylé nabídky v soutěži a dne 19. 12. 2016 bylo podle očekávání oznámeno, že trasy S-Bahnu budou provozovat nadále německé dráhy DB, resp. DB Regio, coby účastník s druhou nejvýhodnější nabídkou. Pokud se tentokrát nikdo neodvolá, je možné očekávat finální podpis smlouvy se staronovým dopravcem již 4. 1. 2017.  

Podobné články