Menu

Škodovácký Transtech OY dodá tramvaje pro nový systém ve Finsku

Nové tramvaje do města Tampere má dodat společnost Transtech YO, která je součástí skupiny Škoda Transportation. (zdroj: ratikkainfo.fi)
Nové tramvaje do města Tampere má dodat společnost Transtech YO, která je součástí skupiny Škoda Transportation. (zdroj: ratikkainfo.fi)
Stáhnout PDF
Nezařazené
04. 10. 2016 07:06
Redakce
1 minuta čtení

Společnost Transtech OY, v níž v roce 2015 získala česká Škoda Transportation majoritní podíl, byla vybrána jako dodavatel nových tramvají pro město Tampere na jihu Finsku. Ve výběrovém řízení porazila firma konkurenty ze Španělska (CAF a Stadler Rail Valencia) a Polska (PESA).

Finální podpis kontraktu se očekává 24. října 2016. Celkem by mělo být dodáno 15 až 20 tramvají o délce 37 m. Výrobce by měl rovněž zajišťovat údržbu na dobu 10 let, přičemž je možnost prodloužit dobu údržby v rámci opce až o dalších 30 let.

Nové tramvaje do města Tampere má dodat společnost Transtech YO, která je součástí skupiny Škoda Transportation. (zdroj: ratikkainfo.fi)

Město Tampere má okolo 224 000 obyvatel a je největším vnitrozemským městem v rámci všech skandinávských zemí. Započteme-li širší metropolitní oblast okolo města, dojdeme téměř k 400 000 obyvatelům. Městskou dopravu ve městě dnes zajišťují autobusy, v minulosti se však vedení města opakovaně snažilo do svých ulic tramvaje dostat. Nejmarkantnější byly jeho aktivity v tomto směru před první světovou válkou. Po druhé světové válce se v ulicích města objevily trolejbusy, které zde jezdily v letech 1948–76. S koncem provozní éry trolejbusů se začalo hovořit o vybudování moderní kolejové dopravy v podobě tramvaje. Tato diskuze trvala takřka 30 let. Na počátku nového tisíciletí se město přiklánělo k variantě vlakotramvají (projekt byl nazván jako Tam-Train), navrhovaný systém byl však později smeten ze stolu. Od roku 2007 se pak pracuje na projektu známém jako TASE 2025. Ten počítá se sítí tramvají, která by měla být vybudována v několika etapách.

V minulosti jezdily v ulicích Tampere i trolejbusy. (zdroj: Wikipedia.org)

Po dokončení projektu (který doznal v mezičase celé řady úprav) vybralo dne 22. 6. 2015 město zhotovitele budoucího systému v podobě konsorcia Tralli (zahrnuje společnosti Pöyry, VR Track a YIT), které by mělo vybudovat systém za částku cca 250 mil. eur. První etapa tramvajové tratě by měla být dokončena v roce 2019, druhá v roce 2023. Systém bude mít celkovou délku 23,5 km.

Transtech OY dodává momentálně tramvaje do finského hlavního města Helsinki. Škoda Transportation uvádí tyto vozy pod jménem Škoda ForCity Smart Artic Helsinki, známější jsou ale pod původním jménem Artic Tram, neboť vítězství v kontraktu na jejich dodávku vyhrál Transtech OY ještě bez Škodovky. Plzeňská Škoda si od nákupu Transtechu slibovala mj. posílení pozice na skandinávských trzích, tedy v regionu, kde doposud své produkty přímo nedodávala. První úspěch tak zaznamenala až nyní ve finském Tampere.

Podobné články