Menu

Škoda předala první nové jednotky metra pro linku 3 v Petrohradě

Metro NěVa v ruském Petrohradu. (foto: Škoda Transportation)
Metro NěVa v ruském Petrohradu. (foto: Škoda Transportation)
Stáhnout PDF
Nezařazené
24. 10. 2016 07:17
Redakce
1 minuta čtení

V roce 2015 vyhrála společnost OOO Vagonmaš, která je součástí skupiny Škoda Transportation, tendr na dodávku celkem 8 šestivozových vlaků metra s obchodním jménem NěVa pro Petrohrad. Tyto soupravy mají sloužit na trase č. 3 místního metra. První tři jednotky byly dodány v říjnu letošního roku.

Metro NěVa v ruském Petrohradu. (foto: Škoda Transportation)

Nejedná se přitom o první soupravy tohoto typu, které byly zákazníkovi v Petrohradě předány. Projekt metra pro Petrohrad se začal rodit téměř před deseti lety (přesněji v roce 2007) a první vagón moderní soupravy byl v druhém největším městě Ruské federace představen již v roce 2009. Následně získal společný podnik s českou účastí zakázku na dodávku 9 nových jednotek (54 vozů), které byly dodávány v letech 2013–14. Na jaře 2015 poté následovala zakázka na dalších 48 vozů (6 jednotek) v hodnotě 3,8 miliardy rublů (dnes cca 1,5 mld. Kč). Tyto soupravy se však od předchozí dodávky v některých směrech odlišují (například vyhrazenými místy pro vozíčkáře v čelních vozech soupravy nebo menší hlučností). 

Pro jednotky se používá obchodní jméno NěVa, typové označení je však jiné a rozlišuje se dle provedení vozů. V každé soupravě nalezneme celkem tři typy vozidel: 18 Mt (motorový vůz se stanovištěm strojvedoucího), 19 Mt (motorový vložený vůz bez stanoviště strojvedoucího) a 20 Mt (vložený vůz bez pohonu. Dvě tyto trojice – spojené záděmi k sobě – tvoří poté šestivozovou soupravu.

Design jednotek NěVa navrhoval akademický sochař František Pelikán, který je mj. podepsán také pod modernizací jednotek 81-71 v Praze. (zdroj: Škoda Transportation)

První tři jednotky pro trasu číslo 3 byly dodány v polovině října letošního roku, zbylých pět má následovat v příštím roce.

Soupravy jsou oproti starším provozovaným ruským vozům ze závodu v Mytišči odlehčené díky hliníkové konstrukci, což přináší společně s novou elektrickou výzbrojí výrazné snížení spotřeby elektrické energie (až 25 %). Finální montáž vozidel probíhá v závodě v Rusku, zejména komponenty elektrické výzbroje ale pocházejí z České republiky. Zde také proběhl kompletní vývoj vozidel – včetně designového návrhu, který je dílem nedávno zesnulého akademického sochaře Františka Pelikána.  

Připomeňme, že metro v Petrohradě bylo uvedeno do provozu dne 15. 11. 1955 a má nyní pět linek (označené čísly 1 až 5), které obsluhují 67 stanic na síti dlouhé 116,6 km. 

Podobné články