Menu

Solaris dodá autobusy pod vrcholky Vysokých Tater

Ilustrační snímek nám prezentuje vůz Solaris Urbino 8,9 LE ve verzi electric. Do Zakopaneho však zamíří vozy s dieselovým pohonem. (foto: Solaris Bus & Coach)
Ilustrační snímek nám prezentuje vůz Solaris Urbino 8,9 LE ve verzi electric. Do Zakopaneho však zamíří vozy s dieselovým pohonem. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
14. 01. 2016 19:01
Redakce
1 minuta čtení

Vysoké Tatry si většina českých i slovenských čtenářů spojí hlavně s nejvyšším pohořím Slovenska, nicméně neměli bychom zapomínat, že z 341 km2, které Vysoké Tatry zabírají, leží 81 km2 na území Polska, přičemž v této části pohoří se nachází také nejvyšší hora našeho severního souseda (Rysy; 2503 m). Pro zajímavost – ve slovenské části hor bychom nalezli 24 vrcholů, jež svou výškou Rysy atakují. Hlavním centrem pro turisty na polské straně hor je město Zakopane, v němž žije okolo 27 000 obyvatel. Dopravní obslužnost doposud zajišťovali výhradně soukromí dopravci, Gazeta Krakowska dokonce již v roce 2011 hovořila ve svém článku o Zakopanem, jako o jediném městě v Polsku, které nemá městskou veřejnou dopravu. Město se však v roce 2015 rozhodlo, že vlastní systém veřejné dopravy zavede.

Ilustrační snímek nám prezentuje vůz Solaris Urbino 8,9 LE ve verzi electric. Do Zakopaneho však zamíří vozy s dieselovým pohonem. (foto: Solaris Bus & Coach)

Zahájení provozu je očekáváno v dubnu 2016.  Postupně by měly být uvedeny do provozu dvě linky. První z nich má být vedena od vlakového nádraží PKP přes části Olcza a Wojdyły zpět k nádraží, druhá pak v trase Cyrla – Dworzec PKP (nádraží) – Cyrla. Autobusy by měly tak měl mj. zajíždět do blízkosti místního národního parku, a zkracovat tak turistům cestu z vlakového nádraží.

Výběrové řízení na dodávku autobusů bylo vypsáno již v létě 2015 a nabídky bylo možné podávat až do 7. 12. 2015. Předmětem soutěže ovšem nebyla jen samotná vozidla, ale také jejich financování, protože město se rozhodlo, že autobusy si pouze pronajme. Právě nabízená cena (celkové náklady leasingu) byla v rámci tendru nejdůležitějším kritériem (70 bodů). Maximálně 25 bodů mohl získat uchazeč za technické řešení a 5 bodů za nabídnuté záruky. Poptávány byly celkem čtyři vozy, a to v kategorii midibusu (v délce okolo 9–10 m). Podmínkou bylo, že autobusy musí být alespoň částečně nízkopodlažní a zcela nové (vyrobené v roce 2016). Termíny dodání byly stanoveny do 21. 3. 2016 (dva kusy) a 19. 8. 2016 (zbylé dva kusy). Nájemní doba pak byla stanovena na 42 měsíců, během nichž proběhne 35 splátek. Poté bude možné autobusy za zůstatkovou hodnotu ze strany města odkoupit.

Malé autobusy od Solarisu nesly původně obchodní jméno Alpino. Jak už název napovídá, autobusy měly být určeny hlavně pro provoz v horských oblastech Alp. Nakonec však našly uplatnění v různých provozech napříč Evropou. U nás je jejich největší flotila u DP Praha. (foto: Solaris Bus & Coach)

Výběrové řízení na dodávku vozidel vyhrála polská firma Solaris Bus & Coach s autobusy typu Solaris Urbino 8,9 LE, které představují nejmenší vozidla v produkci Solarisu v částečně nízkopodlažním provedení. Kromě délky vynikají autobusy také menší šířkou (2,4 m). Vybaveny budou motory Cummins ISB6.7 E6 250B o výkonu 187 kW. Ve výbavě nebude chybět kamerový systém, informační systém, znehodnocovače jízdenek a samozřejmě prostor pro vozíčkáře. Solaris Bus & Coach přitom celý projekt dodávky nových vozidel nerealizuje sama. Partnerem v oblasti financování vozidel je firma Millenium Leasing.

V případě, že se veřejná doprava ve městě osvědčí, nevylučuje současné vedení radnice, že by bylo možné rozsah provozu i síť linek rozšířit. Pokud by k tomu došlo, město by se rádo v dalším rozvoji opřelo i o finanční prostředky z Evropské unie. Provozovatelem linek MHD bude společnost TESKO (Tatrzańska Komunalna Grupa Kapitałowa), která je 100% vlastněná městem Zakopane a doposud se věnovala především svozu a zpracování komunálního odpadu, ale také čištění ulic (včetně odklízení sněhu).      

Podobné články