Menu

„Vianočná električka“ v Bratislavě

Vůz T2 ev. č. 215 v tunelu pod Bratislavským hradem. (foto: Nino Belovič)
Vůz T2 ev. č. 215 v tunelu pod Bratislavským hradem. (foto: Nino Belovič)
Stáhnout PDF
Nezařazené
31. 12. 2015 15:04
Redakce
1 minuta čtení

Vánoční svátky máme již za sebou a nezadržitelně se řítíme do roku 2016, přesto se však za nimi na chvíli ještě ohlédneme a připomeneme si provoz tzv. „vianočné električky“ v hlavním městě Slovenska. Tradice vypravování speciální vánoční tramvaje oslavila letos v Bratislavě pět let. Letošní sezóna byla zahájena dne 7. 12. 2015, kdy posádku tramvaje tvořil navíc kromě řidiče také Mikuláš, který dětem rozdával drobné sladkosti. Tramvaj pak jezdila denně od 16 do 20 hodin (včetně) v hodinovém intervalu na trase Hlavná stanica – Vysoká – Most SNP – Nám. SNP – Hlavná stanica až do 23. 12. 2015. Dne 7. 12. byl rozsah provozu rozšířen už od 14 hodin a o víkendech začínala směna tramvaje již v 10 hodin u hlavního bratislavského nádraží.

Vůz T2 ev. č. 215 v tunelu pod Bratislavským hradem. (foto: Nino Belovič)

Svezení vánoční tramvají je v Bratislavě zadarmo. Cestující se mohli projet dvěma typy vozidel. Pouze o víkendech 12.–13. a 19.–20. 2015 byla vypravována tramvaj ev. č. 38 z roku 1958, která je považována za poslední dvounápravovou tramvaj vyrobenou v Československu. Jde o unikátní vozidlo vlastní konstrukce vyrobené v dílnách DP Bratislava, které sloužilo v provozu s cestujícími do roku 1973. Vůz se stal ve své době náhradou za vůz téhož evidenčního čísla z roku 1940 (tzv. „pětiokeňák“, resp. slovensky „päťokeňák“), jenž měl nehodu s nákladním vlakem. Novostavba ovšem nekopírovala původní konstrukci tohoto zničeného vozu, ale vycházela z vlečných vozů SGP, které byly do Bratislavy dodávány během druhé světové války a které si následně DP vyráběl v padesátých letech dle upravené dokumentace sám (celkem tak k původním 15 vozům postavil dalších 32, přičemž jejich výroba rovněž skončila v roce 1958).

Vozu číslo 38 si mohli cestující užít pouze zmíněné čtyři dny během víkendů, jinak byla na trasu po celou dobu nasazována další historická tramvaj, tentokrát typu Tatra T2. Tento vůz – ačkoli se to na první pohled nemusí zdát – je přitom jen o rok mladší než jeho archaičtěji vypadající dvounápravový kolega ev. č. 38. Vyroben byl v roce 1959 a službu v DP Bratislava zahájil pod ev. č. 215 v únoru 1960. Později byla tramvaj opakovaně přečíslována. Nejprve po tzv. generální opravě výměnným způsobem nesla od r. 1976 číslo 230, které se v roce 1983 změnilo na 7230. Po přeřazení mezi historická vozidla a opravě do původního stavu v roce 1995 se tramvaji vrátilo číslo 215. Během nasazení na speciální vánoční linku bylo na tramvaj nainstalováno 27 světelných řetězů (LED), z nichž každý měl délku 27 metrů a disponoval 120 světýlky. Celkem tedy vůz zářil do ulic 3 240 světýlky, jež pro účely vánoční tramvaje dodala firma Siemens.

Vůz ev. č. 38 na ilustračním snímku z jara 2013. Tramvaj byla vyrobena v roce 1958 a je považována za poslední dvounápravový vůz zkonstruovaný v Československu. (foto: Libor Hinčica)

Zajímavostí bylo, že dne 18. 12. 2015 byla jízda ve vozidle zpestřena hudební produkcí a ve vybraných dnech se pak v tramvaji mohly vůbec poprvé prezentovat také vybrané charitativní organizace (9. 12. 2015 Lepší Svet, 11. 12. 2015 Liga proti rakovine, 14. 12. 2015 Spojená škola Mokrohájska, 16. 12. 2015 Dobrý anjel a 17. 12. 2015 Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska).

Text: Libor Hinčica, Nino Belovič

Podobné články