Menu

Mercedes-Benz Citaro LE se vzduchovými clonami pro infra fürth verkehr gmbh

Jeden ze sedmi nových autobusů Mercedes-Benz Citaro LE u infra fürth verkehr gmbh. Tento vůz navíc odpovídá provedení Citaro LE Ü, tedy příměstské verzi. (foto: EvoBus)
Jeden ze sedmi nových autobusů Mercedes-Benz Citaro LE u infra fürth verkehr gmbh. Tento vůz navíc odpovídá provedení Citaro LE Ü, tedy příměstské verzi. (foto: EvoBus)
Stáhnout PDF
Nezařazené
30. 12. 2015 08:42
Redakce
1 minuta čtení

Společnost infra fürth verkehr gmbh z německého Fürthu (jenž tvoří souměstí s Norimberkem) pořídila do svého vozového parku dalších sedm autobusů Mercedes-Benz Citaro LE. To by samo o sobě nebylo u tohoto provozovatele až tak zajímavé. Jeho flotila čítající 50 autobusů nasazovaných na osm linek fürtské MHD zahrnuje 47 vozů, které nesou značku trojcípé hvězdy Mercedesu. Zajímavostí nových autobusů je ovšem netradiční výbava, konkrétně tzv. vzduchové clony.

Jeden ze sedmi nových autobusů Mercedes-Benz Citaro LE u infra fürth verkehr gmbh. Tento vůz navíc odpovídá provedení Citaro LE Ü, tedy příměstské verzi. (foto: EvoBus)

O co jde? Zatímco většinu českých dopravců sžírá dilema, jestli je klimatizace (dostupná dnes v jakémkoli osobním autě) přílišným luxusem pro desítky ve voze přepravovaných cestujících, nebo nezbytným prvkem výbavy, ve vyspělejších zemích se najdou města neužívající klimatizace salónu cestujících spíše výjimečně. Hlavním argumentem odpůrců klimatizací ve veřejné dopravě má být fakt, že při otevření dveří všechen studený vzduch z vozidla unikne pryč. Kdo však někdy klimatizovaným vozidlem cestoval, jistě potvrdí, že během stání na zastávkách se obrovský prostor autobusu (či jiného prostředku MHD) tak rychle vyvětrat nedokáže, zvlášť, když klimatizace i v tomto případě běží. Proudění vzduchu ve vozidlech je zkrátka poměrně složitou problematikou. Pro oblasti, kde jsou rozdíly teplot velmi vysoké (máme na mysli hlavně tropické a subtropické země, kde se často používá mnohem větší teplotní rozdíl mezi klimatizovaným prostředím a venkovním, než je všeobecně doporučováno), přicházejí u vozidel veřejné dopravy navíc ke slovu tzv. vzduchové clony. Ty jsou běžné i u nás, avšak v kancelářských budovách. V místech, kde se často otevírají dveře, slouží vzduchové clony nade dveřmi k tomu, aby se účinně oddělila dvě prostředí – venkovní a vnitřní. V praxi se k tomu používá rychle proudící vzduch svisle směrem k podlaze, jenž izoluje interiér od exteriéru.

Pohled do interiéru autobusu Mercedes-Benz Citaro LE Ü s dobře patrnou vzduchovou clonou nade dveřmi. (foto: EvoBus)

Společnost infra fürth verkehr gmbh se rozhodla, že tento prvek otestuje na svých sedmi nových autobusech Mercedes-Benz Citaro LE. Účelem je nejen zvýšení účinnosti klimatizace (očekává se menší spotřeba), ale také zvýšení pasivní bezpečnosti v zimních měsících, kdy budou clony sloužit k nahánění teplého vzduchu k podlaze a k rychlejšímu vysušení tohoto prostoru. Zároveň by mělo dojít ke snížení množství sražených vodních par a zamlžování interiéru.  

Sedm autobusů převzal dne 22. 12. 2015 symbolicky šéf infra fürth verkehr gmbh Klaus Dieregsweiler od Rüdigera Kappela, šéfa prodeje autobusů Mercedes-Benz v Německu. Dva ze sedmi vozů odpovídají svým provedením verzi Citaro LE Ü, tedy variantě upravené pro meziměstský provoz. Tyto autobusy mají být primárně nasazovány na lince k letišti. Z tohoto důvodu jsou také opatřeny zvláštními polepy na bočnicích se siluetou letadla. Zadní čelo autobusu je provedeno ve zbarvení černé a žluté barvy, což má evokovat letištní automobily, s nápisem „Follow Me“ (Následuj mě), které navigují letadla po ploše.

Podobné články