Menu

Polsko má nový tramvajový provoz – velký návrat po 50 letech zažil Olsztyn

Olsztyn má k dispozici celkem 15 obousměrných vozů Solaris Tramino. Na snímku je vůz ev. č. 3000 zachycený ve vozovně Franowo v Poznani. (foto: Libor Hinčica)
Olsztyn má k dispozici celkem 15 obousměrných vozů Solaris Tramino. Na snímku je vůz ev. č. 3000 zachycený ve vozovně Franowo v Poznani. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 12. 2015 08:47
Redakce
2 minuty čtení

Pojem renesance tramvají je spojován především s boomem nových tramvajových provozů ve Francii. Investice do nákladné tramvajové infrastruktury jsou však běžné v celé západní Evropě. Ta východní – bráno dle hranice železné opony – se zdá ve vnímání veřejné dopravy pořád uvězněná před rokem 1989. Kdo však navštívil v posledních letech našeho severního souseda, musí vidět, jaký obrovský skok ve kvalitě své MHD řada měst udělala. Výchozí podmínky byly přitom v porovnání s Českou republikou zpravidla horší. Bezpochyby největším úspěchem posledních let je návrat tramvají do města Olsztyn.

Olsztyn má k dispozici celkem 15 obousměrných vozů Solaris Tramino. Na snímku je vůz ev. č. 3000 zachycený ve vozovně Franowo v Poznani. (foto: Libor Hinčica)

Město na severu Polska se zhruba 175 000 obyvateli v minulosti již tramvaje provozovalo. Provoz na první lince byl zahájen 15. 12. 1907 a koleje se později rozrůstaly do dalších oblastí. Olsztyn byl v té době součástí Německa a podobně jako v dalších německých městech v období před a během druhé světové války vznikla idea, že by tramvaje mohly v ulicích města vystřídat trolejbusy. To se povedlo jen částečně. Trolejbusy skutečně do ulic města v roce 1939 vyjely, na konci války ale byla jejich síť kompletně zničena. Přesto došlo v roce 1946 k obnovení trolejbusové dopravy, nicméně plán na zrušení tramvají byl mezitím přehodnocen a naopak došlo k rekonstrukci stávajících tratí a k výstavbě nových úseků. Olsztyn tedy současně provozoval autobusovou, tramvajovou i trolejbusovou dopravu, avšak jen do roku 1965, kdy byl původní systém tramvají zrušen. Jen o 6 let později následovala i poslední trolejbusová trať a veškerá dopravní obslužnost ve městě tak nadále spočívala na bedrech autobusů.

Už od sedmdesátých let se ale začalo hovořit o tom, že by se elektrická doprava mohla do ulic města navrátit. Přednost měly dostat trolejbusy. V některých úsecích dokonce byly připraveny již i sloupy, které budou schopné nést trolejbusové trolejové vedení. Plán se ale neustále odkládal, přesto byl aktuální i v devadesátých letech. Po roce 2006 se však pozornost přesunula od trolejbusů k tramvajím a Olsztyn začal intenzivně žít svůj sen o návratu tramvají. Všechny studie hovořily v jejich prospěch – vytipovány byly hlavní přepravní směry (budoucí trasy) a začalo se s přípravou na stavbu. V roce 2011 bylo vybráno vítězné konsorcium a stavba oficiálně začala na jaře 2012. Předpokládalo se, že hotovo bude v létě 2014, nicméně ve skutečnosti došlo k výraznému posunu původně stanovených termínů. Problém byl již se samotným zahájením stavby, která fakticky začala až v polovině září 2012. Vybraný zhotovitel ovšem nestíhal termíny i nadále, a tak s ním město rozvázalo smlouvu a muselo vypsat tendry nové (stavba byla rozdělena na několik samostatných úseků, a tím i více zakázek).

Pohled do interiéru vozu Solaris Tramino skrze přechodový měch mezi články. (foto: Libor Hinčica) 

Jelikož stavba byla spolufinancována Evropskou unií, bylo zapotřebí dokončit celé dílo do konce roku 2015. To se přes nepřízeň osudu skutečně povedlo. 15 obousměrných tramvají dodaných firmou Solaris Bus & Coach (Solaris Tramino) bylo do vozovny v Olsztyně naváženo postupně od léta 2015. Jeden z vozů byl mezitím testován v Poznani, byť jen v areálu vozovny Franowo, neboť síť v Olsztyně nebyla prozatím sjízdná.

Dne 6. 12. 2015 mohli občané Olsztynu zavítat na den otevřených dveří, na němž se mohli seznámit s novými tramvajemi a jejich zázemím a vůbec poprvé se také tramvají na krátkém úseku projet. K samotnému zahájení provozu na první lince ovšem ještě chybělo dalších 13 dní. Teprve 19. 12. 2015, v podstatě na stejném místě, jako před 108 lety, byl ve 12.30 slavnostně provoz tramvají za účasti tisícovek lidí zahájen. Olsztyn přetavil sen ve skutečnost a Polsko zažilo poprvé opravdovou renesanci tramvajové dopravy. V provozu je zatím jediná tramvajová linka na páteřní trati, nicméně do konce roku 2015 by měl být zahájen provoz i na zbylých dvou, jež obsluhují kratší odbočné větve.     

Na krátký průjezd oficiální první tramvaje se můžete podívat například na tomto videu.   

Podobné články