Menu

102 článkových trolejbusů dodá do CDMX Yutong

Trolejbusy v Ciudad de México. (foto: Red de la CDMX)
Trolejbusy v Ciudad de México. (foto: Red de la CDMX)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
15. 12. 2022 12:54
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Rychlosoutěž na nové trolejbusy pro Ciudad de México dopadla bez překvapení. Vyhrál ji čínský Yutong. Do soutěže podal nabídku i mexický podnik Hidromex, který však zastupoval jiného čínského výrobce, společnost Zhongtong Bus. Ačkoli nabídl Hidromex nižší cenu, zakázku, o níž nebyly na veřejnost puštěny ze strany úřadů téměř žádné údaje, přiklepla radnice toto úterý Yutongu a Hidromex vyloučila pro nesplnění podmínek soutěže. Za 1 411,8 mil. MXN tak přijde do podzimu příštího roku 102 kloubových vozidel, tj. cena jednoho vozidla bude v přepočtu více než 16 mil. Kč. I tyto trolejbusy budou vybaveny bateriemi pro autonomní jízdu. Hidromex, který nabízel trolejbusy za 1 312,8 mil. MXN, si ještě rozmyslí, zda výsledek napadne, na což má necelý týden. Podpis smlouvy s Yutongem má však proběhnout už dnes. 

Tento tendr opět prokazuje, že radnice hlavního města Spojených států mexických neumožňuje světovým výrobcům trolejbusových vozidel otevřené soutěžení. Oproti minulosti, kdy volila metodu krátkých termínů pro vyžadování doplnění informací a podávání nabídek kombinovanou s různými podmínkami, které zejména v době nedávného uzavírání hranic nešlo splnit bez fyzické přítomnosti v Mexiku, však tentokrát na žádném ze svých webů, ani na webu jí vlastněného dopravce STE, nezveřejnila ani podmíny soutěže a strohé oznámení o vypsané soutěži bylo vyvěšeno úředně až poté, co soutěž začala. Očekávané cenové rozpětí v soutěži navíc bylo podivně vymezeno od 1 411,8 do 1 600 mil. MXN a Yutong nabídl právě minimum tohoto rozpětí.

Dodejme ještě, že spolupráce Hidromexu a Zhongtong Busu začala už loni. Na podzim 2021 si Hidromex zapůjčil od tohoto čínského výrobce jeden sólo trolejbus typu LCK6126E, jenž se po nějakou dobu v ulicích Ciudad de México vyskytoval v barevném provedení městského dopravce STE. Jaká byla další cesta tohoto trolejbusu, se neví. Po dodání 102 vozidel bude mít hlavní město v provozu více než 410 nových trolejbusů, do slíbené mety 500 ks do konce roku 2024 mu tedy chybí ještě necelých 90 trolejbusů. 

Podobné články