Menu

100 elektrobusů Yutong v Turíně jezdit nebude

Flotila elektrobusů Yutong pro norský  Bergen. Podobná fotka s italskými vozy ale nevznikne. (foto: Yutong)
Flotila elektrobusů Yutong pro norský Bergen. Podobná fotka s italskými vozy ale nevznikne. (foto: Yutong)
Stáhnout PDF
Autobusy
15. 10. 2020 19:38
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Čínský výrobce elektrobusů Yutong, který se snaží od loňska výrazně prosadit na evropském trhu, se musí rozloučit s obří zakázkou na dodávku až 100 elektrobusů pro italský Turín, kde již byl vyhlášen vítězem.

Smlouva s vítězným uchazečem byla zrušena poté, co došlo k jejímu dalšímu – blíže nespecifikovanému – přezkoumání. Podle slov dopravce (Gruppo Torinese Trasporti; GTT) nemohl výrobce plnit to, k čemu se ve své nabídce na počátku roku zavázal, resp. k čemu se zavázal jeho zástupce, společnost Ares Automotive, která nabídku za Yutong předkládala. V návrhu na dodávku elektrobusů měla být mj. varianta montáže vozidel přímo na lodi během transportu do Evropy, čímž se měly uspořit náklady i čas, jak ale později vyšlo najevo, deník La Stampa, který informaci o zrušení tendru přinesl, si tento údaj vymyslel. 

Neznamená to však, že by čínští výrobci byli ze hry obecně. Zakázka na 100 elektrobusů pro Turín totiž měla jen dva uchazeče, přičemž i ten druhý pocházel z Číny a šlo o v Evropě známější společnost BYD, která zatím v prodejích elektrobusů v rámci Evropy v součtech dominuje. Právě nabídka BYD je nyní přezkoumávána. Pokud bude vyhodnocena jako bezchybná (vyhodnocení by mělo být ukončeno do konce října), bude smlouva nabídnuta právě firmě BYD, jež má i dvojici výrobních závodů v Evropě (v Maďarsku a Francii) a která kooperuje s britskou firmou ADL na výrobě elektrobusů pro britský trh.   

Původní termín uvedení elektrobusů do provozu byl na jaře 2021 s tím, že Turín chtěl mít každý pátý autobus ještě do konce roku 2021 na elektrický pohon. Zakázka byla koncipována jako rámcová smlouva s tím, že vítězný uchazeč získal jistotu dodání prvních 50 vozů, dalších 50 elektrobusů bylo možné pořídit v rámci opce. Celková hodnota kontraktu činila 72 mil. €, z toho 48 mil. € připadalo na elektrobusy (jeden vůz vycházel v přepočtu na cca 13 mil. Kč), 13 mil. € bylo vyhrazeno na výměnu baterií a dalších 11 mil. € na full-servise vozidel.  

Yutong na sebe mezitím upozornil jiný úspěchem v Evropě, a to v Norsku, kam zahájil dodávky celkem 102 elektrobusů pro Bergen a okolí.

Podobné články