Menu

V Mariánských Lázních vyjel poprvé nový trolejbus 30 Tr

První zkušební jízda vozu Škoda 30 Tr v nádherném jarním počasí. (foto: Vojtěch Cekota)
První zkušební jízda vozu Škoda 30 Tr v nádherném jarním počasí. (foto: Vojtěch Cekota)
Stáhnout PDF
Nezařazené
08. 04. 2020 18:42
Redakce
1 minuta čtení

Mariánské Lázně jsou od počátku týdne postupně zásobeny novými trolejbusy, které si v loňském roce objednal dopravce od Škody Electric. Celkem by mělo ulice Mariánských Lázní obohatit osm parciálních trolejbusů Škoda 30 Tr. Jeden vůz vychází na 12,58 mil. Kč.

První zkušební jízda vozu Škoda 30 Tr v nádherném jarním počasí. (foto: Vojtěch Cekota)

Nové trolejbusy jsou podobně jako vozy téhož typu pro Teplice pouze ve třídveřovém provedení. Vozidla jsou vybavena bateriemi umožňujícímu jízdu mimo trolejové vedení až na vzdálenost 14 km. Poněkud překvapivě chybí ve výbavě klimatizace salónu cestujících.

Zakázka pro Mariánské Lázně byla prozatím poslední, v níž se Škodovka v rámci ČR účastnila s modelem 30 Tr. Standardně nabízí již od roku 2017 své trolejbusy na platformě modernější řady SOR NS 12 (resp. SOR NS 18). Takové trolejbusy pak nesou pojmenování 32 Tr (potažmo 33 Tr). V případě Mariánských Lázní tak nyní vzniká situace, kdy koncepce mechanické části vozidel je v podstatě stejně stará, jako v případě trolejbusů Škoda 24 Tr s karoserií Citelis, které jsou v provozu novými vozy SOR nahrazovány. Zatímco první prototyp modelu SOR NB 12 (na jehož platformě je model 30 Tr postaven) byl představen v roce 2006, Citelis byl poprvé prezentován v roce 2005.  

První nový vůz byl dodán v pondělí dne 6. 4. 2020, další trolejbusy následovaly (a budou následovat) každý pracovní den. Do středy tak byly v Mariánských Lázních již 3 vozy, ve čtvrtek dorazí čtvrtý. Prozatím byly dodány vozy (v uvedeném pořadí) ev. č. 60, 59 a 65. Evidenční čísla jsou přidělována podle posloupnosti čísel výrobních.

První dodaný vůz vyrazil do ulic města dne 8. 4. 2020. Šlo o onen první dodaný vůz ev. č. 60, který posloužil k proškolení prvních šesti řidičů. Vůz prozatím nebyl opatřen polepy dopravce a v ulicích je k vidění v jednotném žlutém hábitu. Předpokládá se ale doplnění polepů v modré barvě, které by měly přibližně odpovídat provedení použitému na dvou vozech SOR NB 12 CITY, které MDML provozuje.

Naopak jiná kapitola historie trolejbusové dopravy se uzavírá. Dopravce již čtyři trolejbusy odstavil z provozu, přičemž půjde minimálně částečně o vozidla, která budou fanouškům jistě chybět. Mariánskolázeňský vozový park trolejbusů totiž poutal i přes malý počet vozů svou zajímavou skladbou.

Odstavené trolejbusy Škoda 24 Tr v Mariánských Lázních. (foto: Vojtěch Cekota)

Ve městě dosud sloužil například prototyp trolejbusu Škoda 24 Tr z roku 2003 ev. č. 51, který již byl odstaven. Podobně skončil vůz ev. č. 52, který byl zajímavý svým dobrodružným příběhem, jenž je jakousi trolejbusovou adaptací Jana Husa. Šlo to vůz určený původně pro Dopravní společnost Zlín–Otrokovice, kde měl sloužit pod ev. č. 206. Během přepravy trolejbusu z výrobního závodu po železnici ale došlo v železniční stanici Úvaly k požáru vozidla, přičemž do Zlína byl poté dodán náhradní vůz. Vůz poškozený požárem ale nebyl zlikvidován. Ve výrobním závodě byl opraven a prodán do Mariánských Lázní, přičemž si ponechal (s výjimkou krytu zadního čela a střešních plent) zlínský lak. Poté už následovala dodávka pěti vozů Škoda 24 Tr s karoserií Citelis, z nichž byly již odstaveny vozy ev. č. 54 a 57. Vyřazené trolejbusy by měly být nabídnuty k odprodeji.

Libor Hinčica

Podobné články