Menu

Čechoameričan zamířil zpět domů

To je on. Trolejbus Škoda 14 TrE ev. č. 9803, který je již na cestě do ČR. (foto: Libor Hinčica)
To je on. Trolejbus Škoda 14 TrE ev. č. 9803, který je již na cestě do ČR. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
06. 04. 2020 22:58
Redakce
2 minuty čtení

Dlouhé čekání je u konce. Poté, co se v lednu podařilo vybrat finanční prostředky na převoz trolejbusu Škoda 14 TrE ze Spojených států do České republiky, se podařilo konečně zajistit jeho transport a vůz se vydal dne 6. 4. 2020 kolem 11. hodin na cestu z Daytonu do přístavu v Baltimoru.

To je on. Trolejbus Škoda 14 TrE ev. č. 9803, který je již na cestě do ČR. (foto: Libor Hinčica)

Trolejbus se podařilo zachránit před likvidací díky více než 500 příspěvků z řad drobných i větších dárců. Do záchrany trolejbusu se zapojila také Škoda Electric, která poskytla příspěvek ve výši 70.000 Kč, tedy desetinu celkově požadované částky. Přispěli také pracovníci DP v Daytonu, kteří svůj příspěvek ve výši 1.000 amerických dolarů poslali přímo muzeu ve Strašicích, kde bude později trolejbus „ubytován“.

Po dokončení sbírky začala být organizována přeprava trolejbusu, nicméně hned ze startu roku se objevila nepříjemná situace v podobě nárůstu ceny ropy, kterou lodní společnost promítla do původně nabízené ceny, čímž náklady na přepravu skokově narostly a ani vybraná suma by nepostačovala na uskutečnění přepravy. Následovala dlouhá vyjednávání, přičemž se podařilo dojednat kompromis. Velkou zásluhu má na tom firma Universal Transport, která se vzdala části svého příjmu (marže) za přepravu trolejbusu do ČR. Podobně také partner zajišťující výrobu upomínkových předmětů přispěvovatelům, Štěpán Pavlíček, velmi výrazně svým počínáním přispěl k tomu, že se chybějící peníze podařilo sehnat.

Následná jednání ohledně celních procedur ale prokázala, že není možné použít původní darovací smlouvu ze srpna 2019. V ní byl trolejbus darován do Česka zdarma, přičemž zde nebyla uvedena žádná cena vozidla. Podmínky cla na americké straně ale vyžadují, aby v darovací smlouvě byla cena uvedena, přičemž nesmí jít jen o symbolickou částku (tedy například jednoho dolaru). Předmět přitom sám o sobě být darován může, musí mít ale stanovenou hodnotu. Navíc musela být smlouva vyhotovena i v češtině (a to i pro americkou stranu). Bylo tedy nutné zajistit i tuto část, přičemž jen doručení dokumentu, který musel být opatřen originály podpisů, zabralo neuvěřitelné tři týdny.

Na americké straně byl navíc zájem kolem převozu a darování uspořádat menší oslavu. Té se měl mj. účastnit spolek přátel Československa, který v Daytonu působí. Pochopitelně jsme americké straně v přípravě této akce nijak nebránili, avšak její uspořádání nakonec narazilo na aktuální situaci okolo koronaviru. Po zvážení bylo nakonec rozhodnuto, že se akce neuskuteční.

Plánovalo se tak samotné uskutečnění přepravy do České republiky, která narazila ještě na jeden problém s cenou. Cena za přepravu je totiž dohodnutá v dolarech, přičemž koruna v uplynulých týdnech zažila takový volný pád kurzu, že by na něm Newton mohl zkoušet svou gravitační teorii. Tím se přeprava opět výrazně prodražila. S ohledem na nutnost odvézt trolejbus z Daytonu do ČR ale bylo nakonec rozhodnuto, že se přeprava již uskuteční, přičemž nám nezbude než doufat ve zpevnění koruny vůči dolaru v následujících týdnech. 

Pohled zezadu na vůz 9803, který je již na cestě do ČR. Na snímku je ještě v centru Daytonu. (foto: Libor Hinčica)

Dne 6. 4. 2020 kolem 11. hodiny daytonského času se tak trolejbus naložil na silniční trajler a zamířil do přístavu v Baltimoru, kam byly „čtrnáctky“ (resp. jejich skelety) v minulosti z ČR rovněž dováženy. V případě, že se podaří vše stihnout, vypluje trolejbus dne 11. 4. 2020 ukrytý v útrobách lodi Olympian Highway do přístavu v německém Bremerhavenu, kam by měl vůz dorazit dne 30. 4. 2020. Do poloviny května by se pak mělo podařit dopravit trolejbus do Prahy. V České republice tak bude zachován jeden z nejvýraznějších porevolučních úspěchů našeho strojírenství.

Zbývá se ještě zmínit o odměnách pro přispěvovatele. Většinu z odměn se podařilo počátkem března po jejich vyrobení zabalit, přičemž s ohledem na množství věcí proběhlo balení za využití dobrovolníků z řad fanoušků veřejné dopravy v externích prostorách, kde byly balíčky přichystány k expedici. Chybělo zabalit pouze kravatové spony a plakáty. V mezičase ale přišel do Česka onen virus Covid-19, který nám odeslání znemožnil. Po uvolnění poměrů a možnosti navrátit se do místa uložení balíčků bude zajištěna jejich distribuce, takže o odměny se fanoušci nemusejí bát. Přispěvovatelé z Prahy si případně budou moci své balíčky vyzvednout v případě zájmu i osobně. Ještě jednou na tomto místě děkujeme všem, kteří na trolejbus a jeho přepravu přispěli!

Libor Hinčica

Podobné články