Menu

Zkrácený trolejbus Škoda 14 Tr pro Indii

Fotomontáž navrhovaného vzhledu trolejbusu Škoda 14 TrM pro Indii. (foto: Petr Bystroň; úprava: Ondřej Kubišta)
Fotomontáž navrhovaného vzhledu trolejbusu Škoda 14 TrM pro Indii. (foto: Petr Bystroň; úprava: Ondřej Kubišta)
Stáhnout PDF
Nezařazené
01. 04. 2020 05:23
Redakce
1 minuta čtení

V dnešním článku si připomeneme nerealizovaný a dosud širší veřejnosti neznámý návrh trolejbusu Škoda 14 TrM pro Indii.

Fotomontáž navrhovaného vzhledu trolejbusu Škoda 14 TrM pro Indii. (foto: Petr Bystroň; úprava: Ondřej Kubišta)

Návrh vznikl v polovině 90. let a reagoval na poptávku z Indie, kde se počítalo s možností vybudování meziměstské trolejbusové trati o délce cca 50 km v provincii Ándhrapradéš ve východní čísti země. Škoda Ostrov se k poptávce indického zákazníka dostala prostřednictvím podniku zahraničního obchodu Škodaexport, který, ač privatizovaný, nadále zajišťoval akviziční činnosti a prodej výrobků (především) značky Škoda do vybraných teritorií. Indická strana měla zájem o navržení a vybudování celého systému, na druhé straně ale požadovala, aby se v co největší míře mohla uplatnit místní produkce.

Na základě požadavků byla navržena speciální zkrácená verze trolejbusu Škoda 14 TrM v levostranném provedení s pouze jedněmi jednokřídlými dveřmi. Vzniklo několik návrhů, z nichž ten v nejkratším provedení počítal s vývojem vozidla o délce pouhých 8.790 mm. Zajímavé bylo řešení předního převisu, který byl navržen jako velice krátký a jeho délka byla vymezena v podstatě jen nezbytně nutnou délkou prostoru pro řidiče. Většina sedadel v interiéru měla být situována ve směru jízdy, a to v uspořádání 2+2.

Z projektu vybudování trolejbusové trati v Indii ale nakonec sešlo, čímž pominuly i úvahy o výrobě zkráceného trolejbusu 14 TrM. Jedná se ale bezpochyby o zajímavý doklad toho, jakými projekty se ostrovský závod Škodovky v 90. letech zabýval.  

Libor Hinčica

Podobné články