Menu

Je konec. České trolejbusy v San Francisku jsou minulostí

Trolejbus Škoda 14 TrSF v ulicích San Franciska. Do vyřazení z provozu zbývá trolejbusu v době pořízení fotografie 17 dnů. Společně s ním skončí i všech zbylých 45 vozů. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbus Škoda 14 TrSF v ulicích San Franciska. Do vyřazení z provozu zbývá trolejbusu v době pořízení fotografie 17 dnů. Společně s ním skončí i všech zbylých 45 vozů. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
14. 09. 2019 06:15
Redakce
1 minuta čtení

“Do montážní haly zavítal v úterý premiér české vlády Miloš Zeman a hned jeden z trolejbusů vyzkoušel. S manželkou a delegací, pod přísnou ostrahou federálních agentů, objel město a pochválil Američanům jejich volbu.” Takto informovala v listopadu 2001 Mladá Fronta Dnes o návštěvě dnešního prezidenta ČR v USA před 18 lety. Tehdy jezdilo po ulicích San Franciska 11 česko-amerických trolejbusů a na dalších se pilně pracovalo. Nyní je jedné slavné éře konec. Jeden z nejúspěšnějších porevolučních exportních úspěchů – dodávky trolejbusů Škoda 14 Tr do San Franciska – je od 7. 9. 2019 už jen historií. Dopravce MUNI vyřadil z pravidelného provozu poslední vozy, které byly vystřídány novými trolejbusy New Flyer s výzbrojí Kiepe Electric.

Trolejbus Škoda 14 TrSF v ulicích San Franciska. Do vyřazení z provozu zbývá trolejbusu v době pořízení fotografie 17 dnů. Společně s ním skončí i všech zbylých 45 vozů. (foto: Libor Hinčica)

Škodovka dodávala trolejbusy do San Franciska v kooperaci s místním partnerem, baltimorskou společností AAI. Společně obě firmy vytvořily podnik s názvem ETI, přičemž právě pod touto značkou byly trolejbusy v San Francisku známé. Pojmenování „Skoda“ zde bylo používáno  jen velmi ojediněle. Češi přitom měly na projektu vozidla rozhodující podíl know-how. Prototyp trolejbusu pro San Francisko s označením Škoda 14 TrSF byl kompletně vyroben ve Škodě Ostrov, poté putovaly do USA rozpracované skelety a sady elektrických výzbrojí společně s dalšími komponenty. Finální montáž probíhala v USA, aby byla splněna pravidla „Buy America“, která umožňují městům čerpat federální peníze na nákup nových vozidel. Design vozidel vycházel z typu Škoda 14 TrM, úpravy pro americká města provedl designér a architekt Patrik Kotas, který vytvořil i českou verzi modernizované „čtrnáctky“.

Trolejbusy Škoda 14 TrSF byly vystřídány novou generací vozů v podobě kanadských trolejbusů New Flyer s elektrickou výzbrojí Kiepe Electric. (foto: Libor Hinčica)

Celkem bylo do San Franciska dodáno 240 trolejbusů 14 TrSF. Prototyp zůstal v ČR a byl později zlikvidován. Mimoto bylo vyrobeno ještě 33 kloubových trolejbusů odvozené verze 15 TrSF. Zatímco kloubové vozy dojezdily v roce 2016, vyřazování sólo trolejbusů probíhalo vzhledem k jejich počtu pomaleji. Ačkoli bylo ve stavu v létě 2019 ještě 46 trolejbusů, do provozu vyjíždělo pravidelně během dne jen cca 10 vozů, z nichž však část ráno ještě zatahovala do vozovny, takže běžně bylo v ulicích jen okolo 5–7 „čtrnáctek“. Přestože ještě v srpnu 2019 bylo počítáno s tím, že k ukončení provozu vozů 14 TrSF dojde až v únoru 2020, bylo s ohledem na dostatek nových vozidel rozhodnuto, že k odstavení starších vysokopodlažních vozů může dojít rychleji, a tak dne 7. 9. 2019 došlo bez větší pozornosti k vyřazení všech zbylých „čtrnáctek“.

Kromě San Franciska byly trolejbusy Škoda 14 Tr ve verzi 14 TrE dodány také do města Dayton ve státě Ohio. Také zde se už původní flotila trolejbusů výrazně smrskla a s ohledem na rychlé tempo dodávek nových vozů se očekává, že také zde „čtrnáctky“ dojezdí nejpozději počátkem roku 2020.

Libor Hinčica

Podobné články