Brno chce až 60 nových trolejbusů

Na české poměry nezvykle otevřenou veřejnou zakázku vypsal Dopravní podnik města Brna dne 12. 9. 2019. Celkem poptává až 60 sólo parciálních trolejbusů. Odhadovaná hodnota obřího kontraktu je 780 mil. Kč. Lhůta na podání nabídek běží až do 14. 11. 2019.

Trolejbus Škoda 21 Tr v Brně. (zdroj: Wikipedia.org, foto: Harold)

Základní část kontraktu počítá s dodáním 30 trolejbusů, a to nejpozději do 540 dnů od podpisu smlouvy. Další trolejbusy mohou být dodány na základě dílčích smluv v letech 2021 až 2022. Zájemce o účast musí splnit v kvalifikačních kritériích podmínku dodání alespoň 5 kusů trolejbusů s alternativním pohonem v posledních třech letech s dojezdem alespoň 1,5 km. Nejjednodušeji lze toto kritérium splnit s dieselovým agregátem, protože zde není dojezd prakticky omezen (stačí dolévat naftu).

Připuštěny jsou reference nejen ze zemí Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru, ale také Švýcarské konfederace a ze zemí tzv. východního partnerství. Státy východního partnerství EU jsou v současné době Bělorusko, Ukrajina, Moldavsko, Gruzie, Arménie a Ázerbájdžán. Brněnský DP tak zjevně respektuje aktuální situaci na trhu s 12m trolejbusy, jejichž nabídka je velmi omezená, a snaží se rozšířit počet potenciálních uchazečů.

V hodnoticích kritériích má nejvyšší hodnotu cena (90 %), dále je hodnocena doba dodání vozidel (5 %) a splnění technické kvalifikace (5 %). V posledním jmenovaném bodě je zajímavé, že kvalifikační předpoklady pracují nejen s dodávkami celých vozidel, ale také pouze s elektrovýzbrojemi, anebo pouze s karoseriemi. Při bodování ale výrobce, který prokáže dodání celých vozidel (5 požadovaných kusů) získá více bodů (max. 50) než ten, který se bude hlásit do soutěže jen s dodávkami elektrovýzbrojí (max. 25), anebo bude prokazovat splnění kvalifikace jen s karoseriemi (max. 5 bodů). Prokázané reference lze ale i kombinovat (například 2 dodané kompletní trolejbusy = 20 bodů, 3 výzbroje = 15 bodů, tj. celkem 35 bodů).     

Libor Hinčica