Mercedes-Benz Citaro NGT hybrid pro Rotterdam

Dopravce EBS působící v metropolitní oblasti okolo Rotterdamu a Haagu si objednal celkem 93 plynových autobusů Mercedes-Benz Citaro NGT hybrid. Ačkoli by se na první pohled mohlo zdát, že se Mercedes pustil do vývoje hybridních autobusů s pohonem na zemní plyn, není tomu tak. Vozidla jsou vybavena pouze malým modulem zásobníku elektrické energie, který slouží jen k podpoře spalovacího motoru. Jde tedy o tzv. mild hybrid, nikoli plnohodnotné řešení hybridu, kdy elektromotor funguje samostatně.

Část nových autobusů pro metropolitní oblast okolo Haagu. (foto: Daimler Buses)

 Z 93 vozidel by mělo být 10 v článkovém provedení, zbylých 83 vozů bude standardních o délce 12 m. Ve výbavě bude klimatizace, pohodlná sedadla Inter Star Eco se zvýšenou opěrací částí, moderní informační systém zahrnující 29palcové monitory LCD (dva pro sólo vůz a tři pro článkový) a chybět nemohou ani USB nabíjecí porty. Interiér je laděný do odstínů červené barvy, což usnadňuje orientaci v prostoru slabozrakým.

Pohon sólo i článkových vozů tvoří motor Mercedes-Benz M 936 G o výkonu 222 kW a objemu 7,7 litrů. Pakliže je jako palivo použit bioplyn či biometan, jsou autobusy v provozu takřka CO2 neutrální. Jako zásobník elektrické energie jsou použity superkondenzátory. Elektromotor má výkon jen 14 kW a pomáhá spalovacímu motoru ve chvíli, kdy je zapotřebí navýšit výkon (otáčky elektromotoru jsou 220 Nm), případně může zásobovat další palubní spotřebiče. Mercedes uvádí, že je možné dosáhnout s daným řešením úspory až 8,5 %, reálné úspory ale budou jistě nižší.

Libor Hinčica