Ostrava opět chystá prodej Ekovy

Výběrové řízení v hodnotě 15 mil. Kč bez DPH vypsal ostravský DP na „poradenské a transakční služby při vstupu strategického partnera do společnosti Ekova Electric“. Vstup tzv. strategického partnera je eufemismem pro prodej části či celé společnosti novému subjektu, který by měl představit dlouhodobý záměr budoucnosti firmy.

Trolejbus Ekova Electron 12T během zkoušek v Ostravě. (foto: Libor Hinčica)

Ekova Electric vznikla v roce 2011 vydělením těžké údržby z ostravského DP. Od počátku se počítalo s tím, že by firma měla získat strategického partnera, s nímž se bude na trhu pohybovat, což ovšem bylo některými politiky kritizováno. Nabízen byl prodej 66% podílu, přičemž jediným zájemcem bylo konsorcium společností Škoda Transportation a Krnovské opravny a strojírny. Tehdejší náměstek primátora Tomáš Sucharda v lednu 2013 k nabídce konsorcia uvedl: „Ani nabízená cena, ani záruky udržitelnosti, zaměstnanosti a řekněme přidané hodnoty pro Ekovu nás nepřesvědčily, abychom dali zastupitelstvu souhlasné stanovisko.“ Konsorcium tehdy nabídlo za 66% podíl ve společnosti 130 mil. Kč.

Ekova v roce 2018 měla zvýšit růst tržeb o 12 % v porovnání s rokem 2017. Zisk po zdanění byl 4,637 mil. Kč (o rok dříve šlo o 28,49 mil. Kč), což ale bylo dáno vyplacením dosud největšího podílu jedinému akcionáři (DP Ostrava) ve výši 45 mil. Kč (o rok dříve šlo jen o desetinu této sumy). Momentálně nejdůležitějšími partnery Ekovy jsou ostravský DP (realizace údržby vozidel) a švédský Göteborg, pro nějž se opravují problémové tramvaje AnsaldoBreda. Firma má za sebou také vývoj vlastních elektrobusů a jednoho trolejbusu.

Nyní vypsaný tendr na poradenské a transakční služby prozrazuje, že se chystá nový vstup strategického partnera, přičemž společnost, která výběrové řízení vyhraje, má mj. za úkol: stanovit hodnotu společnosti Ekova Electric (ocenění), předložit návrh optimální výše nabízeného majetkového podílu pro účely vstupu strategického partnera, definovat strategické cíle a stanovit očekávaného rozpětí prodejní ceny nabízeného majetkového podílu společnosti. Má také dojít k vytipování potenciálních partnerů, navržení načasování vstupu strategického partnera atp. Lhůta pro podání nabídek na poradenské služby běží do 18. 9. 2019. Do 28. 2. 2020 by měly být požadované služby poskytnuty.   

Libor Hinčica