Menu

114 tramvají CAF Urbos pro Jeruzalém

Tramvaj CAF Urbos pro Izrael. (foto: CAF)
Tramvaj CAF Urbos pro Izrael. (foto: CAF)
Stáhnout PDF
Nezařazené
19. 08. 2019 16:40
Redakce
1 minuta čtení

Španělská společnost CAF, jež je mj. vlastníkem polského výrobce autobusů Solaris, uspěla v dalším tramvajovém tendru, a to ne zrovna malém. Do izraelského Jeruzaléma dodá společnost celkem 114 tramvají pro tzv. zelenou linku.

Tramvaj CAF Urbos pro Izrael. (foto: CAF)

Nákup tramvají je součástí projektu na výstavbu nové linky, která byla součástí plánu na vybudování tramvajové sítě ve městě od samotného počátku. Komplikovaná výstavba první (tzv. červené) linky, jež byla uvedena do provozu v roce 2011, plány na další rozšiřování tramvají značně nahlodala. Na druhé straně tramvaj má ve městě úspěch. Na jediné 13,8 km dlouhé trase s 23 stanicemi je denně přepraveno okolo 145.000 pasažérů, přičemž vozidla jezdí v cca 60 m dlouhých soupravách. Není divu, že nakonec padlo rozhodnutí, že také druhá linka – byť s výrazným zpožděním oproti původním předpokladům – vznikne. Její výstavbu má zajistit konsorcium TransJerusalem J-Net Ltd.

Obří PPP (Private-Public Partnership) projekt zahrnuje výstavbu 20,6 km dlouhé tratě a prodloužení stávající červené linky o 6,8 km. Celkem vznikne 53 nových zastávek. Španělský CAF byl vybrán jako dodavatel vozidel, kterých má být pořízeno celkem 114. Mimoto má firma zajistit také úpravy stávající flotily 46 vozů Alstom Citadis. Konsorcium firem by mělo zajistit provoz na období 15, případně až 25 let. Podíl španělského CAFu na zakázce představuje zhruba 500 mil. € (cca 12,8 mld. Kč). Kromě nových vozidel a oprav stávajících je v ceně zahrnuta také dodávka signalizačního zařízení, komunikačního systému atp. CAF bude rovněž součástí společnosti SPV (50% podíl), která bude zajišťovat provoz a údržbu obou linek. Práce na projektu mají začít ještě v letošním roce, uvedení do provozu celého systému se očekává v roce 2025.

Doplňme, že konsorcium TransJerusalem J-Net Ltd porazilo jinou skupinu tvořenou společnostmi Shikun & Binui and Egged z Izraele, CRRC z Číny, Comsa ze Španělska, portugalského Efatecu a polské firmy MPK.    

Libor Hinčica

Podobné články