Menu

Konec trolejbusu Škoda 14 Tr v Mariánských Lázních

Ex-plzeňský vůz ev. č. 439 sloužil v Mariánských Lázních pod ev. č. 48 v letech 2012 až 2014. Dnes se nachází v ukrajinském Žytomyru. (foto: Libor Hinčica)
Ex-plzeňský vůz ev. č. 439 sloužil v Mariánských Lázních pod ev. č. 48 v letech 2012 až 2014. Dnes se nachází v ukrajinském Žytomyru. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
04. 07. 2019 17:37
Redakce
1 minuta čtení

Další trolejbusový provoz se rozloučí s legendárním typem Škoda 14 Tr. Jediný mariánskolázeňský vůz tohoto typu by měl vyjet naposledy do ulic města v rámci rozlučky dne 13. 7. 2019. Poté si vůz převezme nový majitel, jímž by měl být soukromník z Jihlavy.

Ex-plzeňský vůz ev. č. 439 sloužil v Mariánských Lázních pod ev. č. 48 v letech 2012 až 2014. Dnes se nachází v ukrajinském Žytomyru. (foto: Libor Hinčica)

Mariánské Lázně jsou s trolejbusy Škoda 14 Tr velmi úzce provázány. Právě zde totiž skončily svou pouť první dva prototypy vyrobené v letech 1972 a 1974. Následně byly do města dodány v letech 1980 a 1981 i vozy z ověřovací série. Z výrobního závodu bylo celkem do Mariánských Lázní dodáno 20 trolejbusů Škoda 14 Tr. Ten poslední v roce 1994 (šlo však o původně předváděcí vůz výrobce, který byl vyroben již v roce 1992). Trolejbusy nesly ev. č. 22 a 23 (prototypy ze 70. let) a 33–50. Poslední z původních mariánskolázeňských „čtrnáctek“ byla vyřazena v roce 2012. V témže roce však pořídil místní dopravce také dva zánovní trolejbusy Škoda 14 Tr od Plzeňských městských dopravních podniků a v lednu 2012 je zařadil do provozu po ev. č. 47 a 48 ve druhém obsazení. Oba trolejbusy prošly ve svém původním působišti v Plzni modernizací, u trolejbusu ev. č. 47 byla dokonce použita nová skříň z roku 2003. Vizuálně obě vozidla odpovídala modernějšímu typu Škoda 14 TrM.

Vůz ev. č. 48 se udržel v jednom z nejhezčích českých měst do roku 2014, načež byl odprodán do ukrajinského Žytomyru, trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 47 ale zůstával v provozu nadále a sloužil jako provozní záloha. Letos bylo rozhodnuto o tom, že se nejstarší mariánskolázeňský trolejbus vyřadí. Do provozu s cestujícími by měl být vypraven naposledy dne 10. 7. 2019 na druhé pořadí linky číslo 5. Na 13. 7. 2019 by pak měla být připravena rozlučková akce, kdy bude trolejbus nasazen na zvláštní linku číslo 9 v trase Antoníčkův pramen – Panská pole – Kolonáda – Panská pole – Antoníčkův pramen (v této trase jezdila linka č. 9 do roku 2007). Linka bude jezdit v intervalu 60 min s odjezdy od 10:25 do 17:25 od Antoníčkova pramene (od 10:51 do 17:51 z Kolonády). Podrobný jízdní řád můžete stáhnout zde. Jízdné bude zdarma. Od cca 21.30 do 23.00 je počítáno s noční fotojízdou v režimu smluvní jízdy. Tato fotojízda je omezena kapacitou 40 míst a je nutné se na ni rezervovat přes e-mail klan@mdml.cz. Svezení se „čtrnáctkou“ bude během denního i večerního programu zdarma.

Díky nasazení prototypů se staly Mariánské Lázně městem, v němž si trolejbusy Škoda 14 Tr odsloužily v rámci bývalého Československa nejvíce let. Kolorit města tvořily celých 45 let.  

Libor Hinčica  

Podobné články