Do Evropské unie si razí cestu i stovka tureckých trolejbusů

Společnost Bozankaya, která nedávno uspěla v tendru na dodávku nových tramvají pro rumunské město Temešvár, je blíže dalšímu historickému úspěchu na trhu Evropské unie. A to opět v Rumunsku.

Tříčlánkový trolejbus od Bozankaye. (zdroj: Wikipedia.org)

Firma, která se proslavila výrobou tříčlánkových trolejbusů pro oba nově zřízené trolejbusové systémy v zemi (Malatya a Şanliurfa), se prodrala do výběrového řízení na 12m trolejbusy pro rumunské hlavní město Bukurešť, kde je momentálně jediným účastníkem, který prošel všemi procesy v rámci výběrového řízení (včetně elektronické aukce). Ve středu 24. 7. 2019 byla dokončena fáze technického hodnocení nabídek. Očekává se, že by celý tendr mohl být ukončen do 15. 9. 2019. Bozankaya se do tendru přihlásila společně se svou sesterskou značkou Sileo, která na trhu Evropské unie působí v oblasti dodávek elektrobusů. Elektrická výzbroj bude pravděpodobně – s ohledem na předešlou spolupráci Bozankaye – dodána z Polska.

V případě bukurešťského tendru přitom nejde o žádnou malinkou zakázku. Výběrové řízení počítá s dodáním rovné stovky trolejbusů, přičemž odhadovaná hodnota zakázky je 214,49 miliónů lei, tedy více než 1,15 mld. Kč. Jeden trolejbus by tak měl vyjít na přibližně 11,5 mil. Kč, přičemž trolejbusy budou řešeny jako tzv. parciální (budou vybaveny trakční baterií pro jízdu mimo trolejové vedení). Díky tomu budou moci trolejbusy začít obsluhovat nové lokality, odkud by měly vytlačit dieselové autobusy. Dodávky by měly být zahájeny již v dubnu 2020. Záruka na trolejbusy má být 4 roky (nebo min. 240 000 km nájezdu). V případě baterií má být záruka dokonce 8 let (anebo 480 000 km).

Bozankaya/Sileo usiluje o vítězství také v dalších rumunských trolejbusových tendrech, konkrétně ve městech Târgu Jiu a Ploieşti (Ploješť). Své elektrobusy chce pak dodávat také do Bukurešti, Konstance, Alby Iulie, Buzău a (opět) Ploješti. Ačkoli v dalších tendrech na dodávky elektrobusů se již musela Bozankaya smířit s porážkou, bukurešťská soutěž na 100 trolejbusů ukazuje, že bez šance Turci na rumunském trhu rozhodně nejsou. 

Libor Hinčica