Ostrava ukázala design tramvají Škoda ForCity Smart

Dopravní podnik Ostrava ukázal design nových tramvají Škoda ForCity Smart, jejichž dodávky by měly být zahájeny v příštím roce. Ve výběrovém řízení na dodávku až 40 velkokapacitních tramvají vyhrála Škoda Transportation s dvoučlánkovým modelem, který nabízí o 12 míst více, než momentálně pořizované vozy Stadler Tango NF2.

Škoda ForCity Smart pro Ostravu. (zdroj: DPO)

Škoda Transportation využila možnosti přihlásit se s dvoučlánkovým vozem, neboť dopravce požadoval minimum 200 míst. Toho šlo docílit i s dvoučlánkovou tramvají, na což bylo v doplňujících dotazech dokonce poukazováno, zadavatel ale trval na původním znění zadávací dokumentace. Podobně měl ostatně postupovat také Stadler, který byl ale z tendru společně s ostatními uchazeči vyloučen (Stadler pro chybu v desetinné čárce, přestože bylo z další části dokumentace zřejmé, že údaj je chybně pouze jednou). Škoda Transportation tak zůstala v tendru jako jediný uchazeč.  

Ostravský DP dnes (19. 7. 2019) ukázal design nových tramvají, za nímž stojí designér Tomáš Chludil ze Škody Transportation, který vzhled tramvají komentoval následovně: „Při tvorbě designu nové ostravské tramvaje jsme se inspirovali charakterem města, tak aby design zapadal nejen do historického centra, ale i do průmyslových oblastí. Důraz je kladen na tvarovou čistotu, účelnost a bezpečnost jak pro cestující, tak pro kolemjdoucí.“

Detail čela nové ostravské tramvaje. (zdroj: DPO)

Ředitel DP Ostrava Daniel Morys se nechal slyšet, že by byl rád, kdyby lidé opět vymysleli pro tramvaj nějaké pojmenování. U tramvají Stadler Tango se pokoušel dopravce prosadit marketingově jméno nOVA. Vozům se ovšem stejně nejčastěji říká „Stadler“.

Za 40 tramvají od Škodovky dá Ostrava 1,9 mld. Kč. (cca 47,5 mil. Kč/vůz). Jejich koupě by navíc měla být kryta úvěrem, takže výsledná cena bude ještě vyšší. První vozidla dojdou na podzim roku 2020. Podle ostravského DP jde o první tramvaje koncepce ForCity Smart ve střední Evropě. Vozidla této koncepce už ale provozuje německý dopravce v malém provozu Schöneiche-Rüdersdorf, byť zde došlo ke koupi starších tramvají z Helsinek.  

Libor Hinčica