Trolejbusům Škoda 14 Tr v Daytonu zvoní umíráček

Éra trolejbusů Škoda 14 Tr se chýlí ke konci nejen u nás, ale také ve Spojených státech. V San Francisku, kam bylo dodáno 240 „čtrnáctek“ ve verzi Škoda 14 TrSF je nasazováno do provozu posledních zhruba 60 vozů. Obnova novými vozidly přitom postupuje velice rychle. Také druhý americký provoz s českými trolejbusy už ale zahájil obnovu svého vozového parku.

Trolejbus Škoda 14 TrE na propagačním snímku výrobce. (zdroj: Wikipedia.org)

Trolejbusy pro Dayton představovaly první výrazný úspěch Škodovky na americkém trhu. Ve spolupráci s firmou AAI Baltimore vytvořila Škoda Ostrov v roce 1994 společný podnik ETI Baltimore, který pak figuroval coby finální dodavatel trolejbusů pro americká města. Základem se stal osvědčený typ Škoda 14 Tr, který ale byl zásadně modernizován. Ve Škodovce byla dvoudveřová verze pro Dayton označena jako typ Škoda 14 TrE. Trojice prvních vozů byla kompletně smontována v ČR v roce 1995, dalších 54 vozidel bylo zkompletováno ve firmě ETI Baltimore. Z Česka putovaly jen skelety a kontejnery s trakční výzbrojí.

Jeden z prvních 4 trolejbusů Gillig, které byly dodány v letech 2014 a 2015. Výrobce se výrobou trolejbusů na svých webových stránkách nijak nechlubí. (zdroj: Wikipedia.org)

Zhruba polovina původních trolejbusů Škoda 14 TrE již byla v Daytonu odstavena z provozu. Dopravce nadále vypravuje na linky okolo 30 vozidel. Všechny mají být nahrazeny novými vozidly výrobce Gillig s výzbrojí Kiepe Electric, které jsou navíc řešeny jako parciální trolejbusy. První z nových vozů byl dodán do Daytonu dne 3. 5. 2019 a označen ev. č. 1951. Původní objednávka počítala s dodáním 26 trolejbusů, ještě před dodáním prvního vozu ale byla využita opce na nákup dalších vozidel, takže celkem by měl Dayton obdržet 41 trolejbusů Gillig. Čtyři vozy téhož výrobce již byly dodány v letech 2014 a 2015. Jejich dodání bude znamenat definitivní tečku za úspěšným provozem „čtrnáctek“.

Libor Hinčica