Jedinou českou tramvaj T3R.EV s designem „Pelikán“ čeká přestavba

Dopravní podnik Ostrava a. s. vypsal výběrové řízení na přestavbu tramvaje typu T3R.EV ev. č. 1301 na víceúčelové služební vozidlo. Tramvaj je jediným vozem svého typu v České republice. Na rozdíl od dalších vozů T3R.EV existujících v Brně (4 ks) byly u tohoto vozu uplatněny designové úpravy z dílny Františka Pelikána. Tento design se později uplatnil také na vozech VarioLF, které již byly řešeny jako částečně nízkopodlažní a měly mj. lepená okna. Vzhledově identická vozidla, jako je ostravský vůz, avšak s jiným typem výzbroje, byla dodávána do chorvatského Osijeku a ruského Volgogradu.

Vůz ev. č. 1301 s vlekem ev. č. 301 ve společnosti tramvaje T6A5 na konečné Vřesinská. (foto: Libor Hinčica)

Tramvaj T3R.EV ostravského ev. č. 1301 byla do provozu uvedena v roce 2004 a formálně je vykazována jako modernizace vozu T3 ev. č. 729. Vůz byl určen pro provoz v soupravě s vlečným vozem VV60LF ev. č. 301. Později byly ale plány týkající se nákupu vlečných vozů a modernizací s novou vozovou skříní přehodnoceny ve prospěch projektu VarioLF, kdy nízkopodlažní část nabízel již hnací vůz. Vlečný vůz byl poté dokoupen už jen jeden (ev. č. 302), přičemž Ostrava je dnes jediným městem, které oba vleky ještě nasazuje do provozu. Modernizovaná tramvaj v podobě vozu ev. č. 1301 zůstala v Ostravě jediná.

Návrh zaslepení předních dveří. (zdroj: DPO)

Nyní čeká vůz přestavba na služební vozidlo. Dopravní podnik Ostrava vypsal dne 9. 7. 2019 výběrové řízení na přestavbu vozu T3R.EV na víceúčelové drážní vozidlo. Hodnota této přestavby je odhadovaná na 1,4 mil. Kč.

Umístění nástavby v interiéru. (zdroj: DPO)

Tramvaj by měla sloužit jako cvičný vůz a současně také jako vůz měřicí. Tyto úlohy dnes plní dva různé vozy T3. Součástí úprav by mělo být zaslepení pravého křídla předních dveří, takže nástup bude umožněn pouze skrze levé křídlo. Na místě pravého křídla bude dosazeno okno a v interiéru podlaha, čímž vznikne prostor pro sedadlo instruktora, který bude mít k dispozici také vybrané ovládací prvky pro možnost zásahu do řízení a simulaci závad. Dojde i k výměně současného panelu řidiče, a to za typ, který je používán u vozů VarioLF.

Vzhled vozidla s navrženou nástavbou a upraveným interiérem. Zaslepení dveří není na výkresu zakresleno. (zdroj: DPO)

V interiéru se sníží počet sedadel a v zadní části vozu vznikne nástavba pro pozorování trolejového vedení, na obou čelech poté přibudou výstražné majáky. Tramvaj bude nalakována do současného barevného schématu DPO. Na přestavbu má zhotovitel 6 měsíců od doby podpisu smlouvy, na schválení poté dalších 6 měsíců.

Libor Hinčica