Tříčlánkový trolejbus v italském Janově

Italské město Janov (Genova) testuje poprvé tříčlánkový trolejbus o délce 24 m. Do Itálie zamířil jeden z 20 trolejbusů Van Hool Exqui.City 24T z rakouského Lince (Linz).

Trolejbus Van Hool Exqui.City 24T během prezentace zastupitelům města v Janově dne 7. 5. 2019. (foto: LINZ AG LINIEN)

Když před 75 lety (v roce 1944) vyjely trolejbusy v Linci, šlo o vozidla pořízená z italského Milána a Říma, která se pak v provozu udržela až do šedesátých let. Nyní se jeden z lineckých trolejbusů vydal opačným směrem. Na základě dohody s dopravcem AMT Genova došlo k zapůjčení jednoho z 20 tříčlánkových trolejbusů, který se v ulicích Janova objevuje od 6. 5. 2019 a bude tomu tak až 10. 5. 2019. Cesta do Itálie se uskutečnila na silničním trajleru, přičemž ještě v noci z 6. na 7. 5. vykonal vůz první zkušební jízdu v ulicích města. Ráno dne 7. 5. 2019 byl trolejbus představen primátorovi města a dalším zastupitelům.

Dne 9. 5. 2019 se koná v Janově sympozium Mobilita budoucnosti, které je pořádané místní univerzitou a společností AMT. Trolejbus při té příležitosti představí veřejnosti na náměstí Piazza De Ferrati Johann Frisch, vedoucí dílen a techniky LINZ AG LINIEN. Cestující se následně budou moci trolejbusem svézt i po síti. Zpět do Rakouska se vydá vůz dne 10. 5. 2019.

V Janově trolejbusy jezdily v letech 1938–73. Znovu byl místní provoz obnoven v roce 1997, potýkal se ale s několikerými přerušeními. Existující 18m vozidla Van Hool AG300T z let 2007 a 2008 (celkem 17 vozů) mělo dopomoci místní trolejbusový provoz složený tehdy ze dvou linek posílit, namísto toho byla ale starší vozidla z roku 1997 nesmyslně brzo vyřazena, později došlo k zastavení provozu na lince číslo 30 a nadále zůstala v provozu jen linka 20, na níž se ale čas od času objevovaly i tak autobusy, případně jezdily pod trolejemi trolejbusy na dieselový agregát, a to aniž by byl k takovému počínání nějaký rozumný důvod. V listopadu 2018 byl pak trolejbusový provoz zastaven úplně (údajně v důsledku koroze trolejového vedení a napájecí soustavy způsobené přímořským podnebím, které má ale řada italských trolejbusových provozů, jež obdobné problémy neřeší). Nyní ale město usiluje o dotace na ambiciózní projekt v hodnotě astronomických 650 mil. euro. Tento plán předpokládá, že by došlo k modernizaci stávající sítě, jejímu rozšíření a k nakoupení parciálních trolejbusů. A protože v Janově nejsou žádní troškaři, představují si, že by takových trolejbusů mohli mít rovných 150…

Libor Hinčica