Evička to nebude, Brnem mají jezdit Draci

Brno ukončilo svou soutěž o výběr nového jména pro tramvaje typu EVO2, jež si bude samo montovat ve svých ústředních dílnách z komponentů dodaných společností KOS Krnov. Celkem 41 vozů by se mělo podle představy dopravce jmenovat „Drak“.

Výsledná podoba Evičky pro Brno, tedy Draka. (zdroj: DPMB)

Soutěž týkající se nových brněnských tramvají byla rozdělena na dvě části. V té první měla veřejnost posílat návrhy barevného řešení, ve druhé navrhnout jméno. V rámci každé části byli vždy vybráni finalisté, mezi nimiž se mohlo hlasovat. Masovosti akce se ale dosáhnout nepodařilo. Například o barevném schématu hlasovalo jen 1.070 lidí. Výběr jména tramvaje na tom byl jen o něco málo lépe. Do ankety se zapojilo necelých 2.500 lidí.

Mezi názvy, mezi nimiž se mělo vybírat, byly Ester, Sisi, Evička a Drak. Jako Evička se přitom tramvaje typové řady EVO už všeobecně nazývají, takže Brno mělo jedinečnou příležitost pojmenovat už pojmenovanou tramvaj stejným jménem, jaké se pro ni používá už od roku 2012. Nakonec ale Evička skončila až na druhém místě. Více než polovinu ze všech hlasů totiž obdrželo jméno Drak. To odkazuje na tzv. Brněnského draka, který je jedním ze symbolů města. S tím ovšem souvisí jisté úskalí, protože po drakovi se v Brně nazývá kdeco, včetně piva z pivovaru Starobrno, soutěže plastikových modelů, občasníku vydávaného v Brně, bowlingové soutěže, jednoho ze spojů railjetu Českých drah, baseballového klubu, motocyklové soutěže na Masarykově okruhu atp. Jinými slovy je Drak evidentně jedinečné a nezaměnitelné jméno, pod nímž si v budoucnu jistě každý vybaví právě novou tramvaj…  

Drak byl tedy první, Evička druhá, Sisi skončila třetí a Ester poslední. Dopravní podnik zároveň prozradil některé z navrhovaných názvů, které se do užšího výběru k hlasování veřejnosti nedostaly. V některých případech naštěstí. Hrozilo totiž například, že by ulicemi Brna mohl jezdit místo Draka například Dr. Šalinberg. Na druhé straně by Česká republika v takovém případě získala patrně první tramvaj s vysokoškolským titulem, přičemž nelze v brněnských podmínkách vůbec vyloučit, že by to tramvaj s přibývajícími léty dotáhla až na docenta nebo profesora. Z dalších neúspěšných názvů můžeme zmínit ještě Štatlařku, Grandšalinu, anebo vskutku originální Housenku.        

Generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek k výběru barevného řešení a názvu tramvají uvedl: „Naše nové tramvaje bude využívat veřejnost, proto jsme jí dali možnost zapojit se do výběru vizuální podoby i jména vozů. Z finálního výsledku jsem nadšený a potvrdilo se mi, že dát lidem důvěru byl dobrý nápad.“  

Libor Hinčica