Práce na novém tramvajovém systému v Lundu míří do cílové roviny

Ještě jednou se tento týden podíváme do Švédska, tentokrát do více než 90tisícového města Lund, které leží nedaleko “trolejbusové” Landskrony a je jen 10 minut jízdy vlakem od města Malmö. V příštím roce, dne 16. srpna 2020, jak stanovila příslušná komise dne 16. dubna 2019, má nový tramvajový provoz začít sloužit veřejnosti. Stane se tak v den, kdy dochází ke změně jízdních řádů spjaté s koncem tamních letních prázdnin.

Snímky z poloviny května u koncové zastávky Lund C, která je od stejnojmenné železniční stanice vzdálená sotva tři minuty. Stavbu má na starosti především společnost Skanska. (foto: 3x Vít Hinčica)

Původně se očekávalo, že tramvaje vyjedou do ulic města na zatím jediné realizované lince směřující od hlavního vlakového nádraží na severovýchod města, kde se nachází mj. univerzita, nemocnice a také se tam buduje moderní čtvrť Brunnshög, v roce 2019. Nicméně vývoj poněkud nabral zpoždění, a tak se první ze sedmi loni objednaných tramvají CAF Urbos 3 o délce cca 32 m (informovali jsme loni) dostane do Lundu až v březnu 2020, další tramvaje budou následovat vzápětí.

Plánek tramvajové trati. (zdroj: Lunds Kommun)

Stavební práce na trati se dvěma kolejemi mají být dokončeny již v létě tohoto roku, následovat bude úprava stavbou dotčených veřejných prostranství tak, aby mohla opět plnohodnotně začít sloužit veřejnosti. Stejně tak bude probíhat testování veškeré infrastruktury, byť zatím bez nových tramvají. Momentálně probíhá nábor řidičů, některé z nich ale bude nutné proškolit ještě před příchodem tramvají daleko za hranicemi Lundu, neboť se bude jednat o jediný tramvajový provoz v regionu Skåne.

Zhruba uprostřed nové trati. (foto: Lunds Kommun/Spårväg Lund C - ESS)

Město uvádí, že by měla průměrná cestovní rychlost tramvají činit 21,5 km/h. Celou trasu o délce přibližně 5,5 km a devíti zastávkách by měly tramvaje zvládat za 14,5 minuty. Provoz má probíhat denně od 5. do 24. hodiny, v sobotu má ale končit ráno až ve 2 a v neděli taktéž. Mezi 6. až 9. hodinou ranní a 14. až 18. hodinou večerní pracovních dnů má být nabízen interval 7 až 8 minut, jinak se má jezdit co 20 minut. Tramvaje mají nabízet tutéž kapacitu jako čtyři menší sólo autobusy, jmenovitě okolo 200 míst, z toho zhruba 40 k sezení.

Za architektonické ztvárnění si ve Švédsku zaslouží jedničku.

Snímky jsou z poloviny května. (foto: 4x Lunds Kommun/Spårväg Lund C - ESS)

Hodnota infrastruktury činí 850 milionů SEK, což je zhruba 2,034 mld. Kč, přičemž ze státních zdrojů přiteče necelých 375 mil. SEK. Hodnota obousměrných 5článkových vozidel je 297 milionů SEK (710 mil. Kč), jejich doba odepisování je stanovena na 25 let, avšak jejich technická životnost je delší. Hodnota vozovny ležící u nově budované čtvrti je 270 mil. SEK, doba jejího odepisování je stanovena na 40 let. Vozidla i vozovnu platí region Skåne. Ačkoli je cena za jednu tramvaj vyšší než 100 milionů Kč, je třeba uvést, že výrobce zajišťuje plný servis vozů po dobu deseti let. Součástí kontraktu s CAFem má být i opce na tři vozy.

Region Skåne i město dle svých vyjádření hodlají udělat vše pro to, aby si tramvaj našla dostatek zákazníků. Existuje i plán na vybudování dvou odbočných větví, které by z první postavené trati směřovaly směrem na jih/jihovýchod.

Text: Vít Hinčica