Menu

V Dušanbe začaly jezdit trolejbusy Belkommunmaš

Nové trolejbusy vypadají v místním prostředí “jako z jiného světa”. (foto: Today.tj)
Nové trolejbusy vypadají v místním prostředí “jako z jiného světa”. (foto: Today.tj)
Stáhnout PDF
Nezařazené
18. 05. 2019 18:41
Redakce
1 minuta čtení

Dne 9. května 2019 proběhla v hlavním městě Tádžikistánu slavnostní prezentace čtyř trolejbusů značky Belkommunmaš typu BKM 32100D.

Nové trolejbusy vypadají v místním prostředí “jako z jiného světa”. (foto: Today.tj)

Trolejbusová doprava v Dušanbe byla otevřena 1. května 1955 a hraje v místní dopravě nadále nemalou úlohu, ačkoli v posledních letech došlo k rušení některých linek či k dočasnému přerušení provozu jiných (v druhém případě kvůli rekonstrukcím ulic). Dvě místní vozovny vypravují poslední zhruba dvě léta přes 130 trolejbusů (v dávnější minulosti jich bylo i přes 200), z nichž nejstarší mají teprve 10 let. Podoba těchto vozů ovšem navzdory jejich nízkému věku není nijak atraktivní, pořizovány totiž byly de facto už výběhové modely typu ZiU-682G-016 a Тrolza-5275.03 «Optima», které se už nevyrábějí, přičemž druhý jmenovaný byl zčásti kompletován přímo v Dušanbe (objem prací nejprve zaujímal 10 % s tím, že se bude navyšovat na 35 až 40 %), nicméně jeho slibované masové rozšíření do ulic města se nekonalo a počet vozů Trolza se tak zastavil na čísle 61 (dva momentálně mimo provoz). Stejně tak je zajímavé, že stovka trolejbusů typu ZiU-682G-012 z let 2005 až 2006 vydržela ve městě sotva jednu dekádu provozu.

Nový trolejbus. (foto: Asia-Plus) Interiér. (foto: Today.tj)

Do Dušanbe ovšem zavítal v tomto měsíci nový vozový park, který působí na místní poměry značně moderně. Pořízeny totiž byly výše zmíněné “Belkommunmaše” o délce 12 m, které jsou navíc řešeny jako parciální, jelikož umožňují autonomní dojezd zhruba 15 km. Vozy získaly čísla 1000—1003 a modro-bílý lak. Nabízejí kapacitu 90 míst, z toho 22 k sezení. Vozy jsou plně nízkopodlažní, klimatizované a vybavené plošinou pro vozíčkáře, informačními panely i kamerovým systémem.

Nákup vozů v jednotkové hodnotě zhruba 250 tisíc USD se odehrál s pomocí Evropské banky pro obnovu a rozvoj, a to v rámci programu “Rozvoj veřejné dopravy města Dušanbe”. Z celkové investice ve výši jednoho milionu dolarů je 50 % řešeno úvěrem a zbytek grantem. Vozy vyjely do provozu s cestujícími již 10. května 2019, a to na lince č. 1.

Text: Vít Hinčica

Podobné články