Ex-chomutovské Trollino představeno v Szegedu

Po zařazení nových trolejbusů Škoda 26 Tr a 27 Tr v loňském roce došlo nejen k odstavení celé flotily původních trolejbusů Škoda 15 Tr, ale také k vyřazení trolejbusů Solaris Trollino 12 AC a jediného chomutovského trolejbusu Škoda 25 Tr. Zatímco kloubový nízkopodlažní vůz zamířil do Zlína, kde obdržel ev. č. 400, pro sólo trolejbusy Trollino 12 AC byl dlouho hledán kupec. Nakonec se jím stal dopravní podnik v maďarském městě Szegedu.

Ex-chomutovský vůz Solaris Trollino (původně ev. č. 104, nyní T-870) v Szegedu. (zdroj: Szeged.hu)

Trolejbusy Solaris Trollino 12 AC byly v minulosti vyráběny v kooperaci mezi polským Solarisem (dodavatel mechanické části), Cegelecem (dodavatel elektrické části) a ostravským Dopravním podnikem (finální montáž). Trojice partnerů se snažila aktivně prorážet na českém trhu, což v místních podmínkách nebylo právě jednoduché. Přesto se podařilo kromě Ostravy uspět také v dalších tendrech, když Trollina pořídila také Opava a v roce 2006 Chomutov (a Jirkov). Ten si poněkud překvapivě zvolil dvanáctimetrovou variantu vozidel, ačkoli pro provozní podmínky Chomutova nebyla právě nejvhodnější.

Po dodání pěti trolejbusů (ev. č. 101–105) další nákup trolejbusů tohoto typu nepokračoval. V souvislosti s nákupem nových trolejbusů byly všechny odstavené vozy typu Škoda 15 Tr a Solaris Trollino (vůz 25 Tr byl z tohoto prodeje vyjmut) nabídnuty k odprodeji za částku přesahující 11,7 mil. Kč. Prodat všechny trolejbusy v rámci balíčku se ale nepodařilo. Později byly trolejbusy nabízeny k prodeji jednotlivě.

Kurz češtiny pro řidiče. Nápisy na stanovišti i monitoru jsou prozatím ponechány v češtině. (zdroj: Szeged.hu)

Většina „patnáctek“ skončila v rukou soukromníků (vyjma vozů ev. č. 002 a 008, které si DPCHJ ponechává), vůz ev. č. 014 například zakoupil náš časopis pro účely akce v Opavě a momentálně vůz prochází úpravou na tzv. Československý trolejbus, jenž by měl v průběhu května zamířit do Košic. O Trollina projevilo zájem několik subjektů. DPCHJ se přitom rozhodl, že trolejbus ev. č. 102 prodávat prozatím nebude a ponechal si jej pro účely autoškoly a jako záložní vozidlo (uvažovalo se dokonce o opětovné montáži odbavovacího systému, což by umožnilo vrátit trolejbus do provozu s pasažéry, k tomu ale prozatím nedošlo). Zbylé čtyři trolejbusy ev. č. 101, 103, 104 a 105, z nichž každý v Chomutově najezdil mezi 550–620 tisíci kilometry, si v lednu zakoupil a z areálu DPCHJ odvezl dopravní podnik v maďarském Szegedu. Pro něj se jedná o vůbec první trolejbusy od Solarisu.

Pohled do interiéru vozu. (zdroj: Szeged.hu)

Szeged, který v letošním roce slaví 40. výročí od zahájení provozu trolejbusové dopravy, představil první z ojetých trolejbusů 29. 4. 2019. Trolejbus má získat ev. č. T-870. S ohledem na stejnou elektrickou část, jakou používá řada trolejbusů v Szegedu (v minulosti byla většina místních trolejbusů vybavována elektrickou výzbrojí od Cegelecu) se nepředpokládají žádné těžkosti při údržbě elektrické části.

První z ex-chomutovských trolejbusů (zbylé tři mají být zařazeny ještě do konce letošního roku) měl být po dodání do Szegedu částečně odstrojen a mělo dojít k úpravě poškozených částí rámů vozidla a karoserie. Trolejbus (původně ev. č. 104) se dočkal také nového barevného schématu dle barevného řešení používaného na trolejbusech ve městě (červená barva s bílými doplňky). Doplněn byl místní odbavovací systém, v trolejbusech je možné připojit se k WiFi a novinkou by měla být dodatečně namontovaná klimatizace salónu pro cestující.

Libor Hinčica