Konec provozu trolejbusů Volvo v Linci

Dne 27. 3. 2019 byl v rakouském Linci ukončen provoz trolejbusů Volvo 7000AT, které ve městě sloužily od roku 2000. Náhradou dvoučlánkových vozů se staly tříčlánkové trolejbusy Van Hool Exqui.City 24T o délce 24 m.

Poslední trolejbus Volvo 7000AT ve službách lineckého DP zachycený dne 5. 3. 2019. (foto: Gunter Mackinger)

Vozy Volvo 7000AT byly posledními trolejbusy značky Volvo vyrobenými pro evropský trh. Linec jich odebral v letech 2000 a 2001 celkem 19, přičemž kompletace vozu ev. č. 201 proběhla ve vídeňské společnosti Steyr-Saurer. Právě firma Steyr-Saurer totiž původně kontrakt na dodávku nových trolejbusů pro Linec vyhrála, v mezičase ale byla spolknuta Volvem, přičemž v Rakousku byl nakonec zkompletován pouze jeden trolejbus (který je zároveň prozatím posledním trolejbusem vyrobeným v Rakousku).

Svého času dopomohla vozidla výrazně modernizovat vozový park linecké MHD a prodloužil životnost místnímu trolejbusovému provozu. S postupujícími léty se ale stávalo stále více problematické zajišťování náhradních dílů, protože nepočetná 19kusová série pro Linec byla současně jedinou vyrobenou, a tak nebylo výjimkou, že musela být řada vozů odstavena a v provozu nahrazena autobusy. Po vyřešení otázky budoucnosti trolejbusové dopravy v Linci (která nakonec vyzněla v jejich prospěch) se začalo s nákupem nových tříčlánkových trolejbusů výrobce Van Hool, což umožnilo postupně odstavovat Volva z provozu. O 18 vozů (jeden z vozů – ev. č. 207 – byl vyřazen po požáru) projevilo zájem město Ivano-Frankovsk na Ukrajině, kam se trolejbusy od loňského roku postupně přesouvají.

Z oranžové na červeno. Ex-linecký vůz ev. č. 218 byl v Ivano-Frankovsku označen ev. č. 203. Na snímku je zachycen během zkušební jízdy dne 28. 2. 2019. (foto: Andrii T.)

Trolejbusy Volvo 7000AT najezdily v Linci během svého takřka 20letého vystoupení okolo 900.000 až 1.000.000 km. Poslední výprava na linku se uskutečnil na 27. 3. 2019 s vozem ev. č. 211, který byl vypraven na špičkový kurz linky číslo 45. Po návratu z ranní špičky do vozovny už trolejbus znovu nevyjel, čímž byla kapitola provozu těchto vozidel v zemi našeho jižního souseda definitivně uzavřena. Z ukrajinského Ivano-Frankovsku se mezitím stává lokalita s přehlídkou ex-rakouských vozidel. Kromě lineckých vozů Volvo 7000AT zde byly již v minulosti dodány ojeté trolejbusy ze Salzburgu. Tyto kloubové trolejbusy postupně vytlačují přestárlé vozy Škoda 14 Tr.  

Libor Hinčica, Gunter Mackinger