Menu

V Gdyni rozšiřují působiště trolejbusů na úkor autobusů

Ostré serpentiny? I trolejbusový “jezevčík” to zvládne. (foto: ZKM Gdynia)
Ostré serpentiny? I trolejbusový “jezevčík” to zvládne. (foto: ZKM Gdynia)
Stáhnout PDF
Nezařazené
11. 04. 2019 16:57
Redakce
1 minuta čtení

Není to tak dávno, co jsme informovali o zavedení přímého trolejbusového spojení z Gdyně až na samotnou hranici měst Sopoty a Gdaňsk, kde se trolejbusy otáčejí u Ergo Areny. Stalo se tak s pomocí parciálních trolejbusů. Minulý měsíc jsme informovali o návratu kloubových trolejbusů do gdyňského provozu, které jsou rovněž řešeny jako parciální.

Ostré serpentiny? I trolejbusový “jezevčík” to zvládne. (foto: ZKM Gdynia)

Zatímco leckteré dopravní podniky parciální trolejbusy využívají jen pro pozměnění trasování nebo prodloužení vozebních ramen do míst, kde se troleje nevyplatí budovat, a některé třeba jen pro výlukové situace, existují už i takové, které díky příchodu bateriových vozidel rovněž omezují působiště klasických autobusů. Dalším podnikem, který se vydává poslední zmíněnou cestou, je ZKM Gdynia, jenž zajišťuje veřejnou dopravu v Gdyni, Sopotech a několika dalších okolních sídlech přes nasmlouvané soukromé i městské společnosti. Dne 8. dubna 2019 vyslalo ZKM Gdynia na autobusovou linku č. 181 Kacze Buki – Sopot Reja kloubový trolejbus, aby tak symbolicky odstartovalo přeměnu této linky na elektrickou. Ačkoli se zatím jedná o testování, panuje víra v to, že se sem nakonec trolejbusy nastěhují zcela.

Tato linka byla zřízena teprve roku 3. ledna 1994 a sloužila jako přímější, jihovýchodním směrem orientovaná a povětšinou lesem vedená spojnice jihozápadního cípu Gdyně s východně ležícími Sopotami, zatímco obvykle se jezdí severním směrem, přes zastavěnou oblast (viz plánek). Nejprve stačilo provoz, soustředěný pouze do pracovních dní, zajišťovat krátkým autobusem, linka č. 181 se ale stala záhy úspěchem, a tak se provoz začal navyšovat a rozprostřel se později do celého týdne. Z původních 10 párů spojů se do dnešního dne v pracovních dnech nabídka více než ztrojnásobila a v současnosti jezdí spoje zpravidla ve zhruba dvaceti až půlhodinovém intervalu, pro což je potřeba až sedmi vozidel, přičemž mezi 7. až 18. hodinou jsou téměř všechny spoje zajišťovány kloubovými vozy.

Linka č. 181 není jediná, kde lze nové kloubové vozy spatřit, například od 1. dubna 2019 zřídila ZKM Gdynia čtyři zvláštní spoje “X” jedoucí brzy ráno z Gdyně do Kaczych Buków. Tyto spoje jedou po pro trolejbusy netradiční komunikaci. (foto: ZKM Gdynia)

Další nákup

Připomeňme, že si Gdyně objednala loni 30 parciálních trolejbusů, z toho 16 kloubových. Koupě byla značně dražší, než se původně počítalo. Pro letošek se loni rozhodlo město přikoupit dalších šest vozů, z nichž by měl poslední dorazit na jaře příštího roku. I letos se také město pořádně “plácne přes kapsu”, protože za šest krátkých vozů na základě březnové smlouvy zaplatí 16,6 mil. zlotých, což je cca 16,7 mil. Kč za vůz. Zadavatel přitom počítal s tím, že na každém vozidle zaplatí o více než milion Kč méně. Jedinou nabídku na vozy, které mají být vybaveny také technologií plug-in, podal Solaris.

Text: Vít Hinčica

Podobné články