Polský výrobce autobusů a trolejbusů Ursus v problémech

Polská společnost Ursus známá především výrobou zemědělské techniky se dostala do finančních problémů a s ní i její dceřiná společnost Ursus Bus zabývající se výrobou autobusů a trolejbusů stavěných na platformě modelu CitySmile od společnosti AMZ Kutno, která právě Ursusu prodala výrobní dokumentaci.

Autobus Ursus SC12LF v barvách dopravce Koleje Mazowieckie. (foto: Ursus Bus)

O problémech Ursus Busu se hovořilo již v minulosti, neblahá finanční situace byla i přes rostoucí prodeje autobusů přičítána především tomu, že vstupní náklady na rozjezd výroby byly velké a do počtu vyráběných autobusů se je dařilo rozpouštět jen velmi pozvolna. Problémy kvůli poklesu segmentu zemědělské produkce měla i mateřská firma, což krizi Ursus Busu ještě prohloubilo. Mateřská firma se dnes snaží o restrukturalizaci a část věnující se výrobě autobusů chtěla prodat. Už na konci roku 2018 měla být převedena většina akcií (75 %) na firmu PS Energy Capital Management. Ta za ně měla být ochotna vynaložit 34 mil. zlotých (cca 204 mil. Kč), aby však byla smlouva o převodu platná, měly být předloženy záruky financování společnosti a souhlas společností zapojených do restrukturalizace Ursusu. Závěrem března 2018 ale bylo oznámeno, že plánovaný prodej se neuskuteční a PS Energy Capital Management od dohody ustupuje.

Autobus CS12LF od Ursusu ve Varšavě. (zdroj: Wikipedia.org, foto: Raf24~commonswiki)

V minulém týdnu do Ursus Busu dokonce přišel exekutor, který začal zabavovat výrobní materiál. To ohrozilo práci na rozeběhlých projektech. Vzápětí ale bylo oznámeno, že soud se rozhodl svůj původní postup přehodnotit a poskytl tříměsíční odklad, takže Ursus může ve výrobě vozů pokračovat. Produkce se ale stává čím dál tím více komplikovanější. V některých tendrech, které Ursus vyhrál, nedošlo nakonec k podpisu smlouvy, v jiných zase odstoupil od smlouvy zákazník. Prodeje Ursusu přitom stoupaly a firma začínala konkurovat jak v segmentu výroby autobusů, tak i trolejbusů a elektrobusů největším polským hráčům. Na trhu s městskými autobusy měla loni v Polsku 6% podíl (stejný jako Scania a větší než Volvo či Iveco). Firma tvrdí, že jednání o prodeji nyní budou probíhat s dalšími subjekty.  

Libor Hinčica