Mariánské Lázně získaly dotaci na 8 nových trolejbusů

Mariánské Lázně by se měly dočkat osmi nových trolejbusů, které pořídí za přispění evropských dotací. Nákupu vozidel napomohlo špatné čerpání v jiných dotačních titulech, kdy bylo možné převézt sumu takřka 650 mil. Kč na náhradní projekty v rámci 20. výzvy Integrovaného regionálního operačního programu, která řeší nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel veřejné dopravy.

V současné době tvoří páteř vozového parku trolejbusů 5 vozů Škoda 24 Tr s karoserií Citelis z roku 2006. (foto: Libor Hinčica)

Jedná se už o druhé přisypání peněz do této výzvy, v níž byl mimořádný zájem dopravců o poskytnutí finančních prostředků. Podmínky pro udělení dotace splnili takřka všichni zájemci, nedostatek financí nakonec vedl k tomu, že jako kritérium pro výběr u projektů se stejným maximálním počtem bodů (tj. 90) byl použit v první etapě termín podání žádosti. Posléze ale byly finanční prostředky navýšeny a dostalo se i na řadu projektů, jež skončily tzv. pod čarou, a to i na ty, které v hodnocení měly již méně bodů. Nyní se postupuje ještě níže a peníze získá 9 projektů, které měly v hodnocení mezi 60 až 80 body.

Plynových autobusů by se tak měli dočkat ve Znojmě, v Kolíně, či ve Vsetíně, o CNG autobusy a elektrobusy usilují také společnost ČSAD AUTOBUSY České Budějovice a DP Ostrov (v Ostrově je ale otázka, jak to s dotací vlastně dopadne, vzhledem k tomu, že Dopravní podnik Ostrov vloni přestal MHD v Ostrově provozovat). Nových tramvají se má dočkat Most, dotace na trolejbusy by pak měly získat Plzeň, Jihlava a také Mariánské Lázně. Ty dlouhodobě řeší budoucnost trolejbusové dopravy, a to nejen ve vztahu k nákupu vozidel, ale také ve vztahu k infrastruktuře, která je značně zastaralá. Vedení města se sice už v minulém volebním období postavilo za zachování trolejbusů, nicméně zůstávalo otázkou, jak získat potřebné peníze na obnovu vozového parku.

Ten je sice z větší části tvořen nízkopodlažními vozidly (7 z 8 vozidel), nadto při přihlédnutí k obvyklé životnosti trolejbusů nijak zastaralými (5 vozů 24 Tr má pouze 13 let, další dva téhož typu s karoserií Citybus 15 a 16 let a mladý je fakticky i jediný provozní trolejbus Škoda 14 TrM, jenž obdržel v roce 2003 novou karoserii), což je pod hranicí plánované životnosti trolejbusů, problematický se ale ukazuje u nízkopodlažních vozů stav karoserií, které byly vyráběny jako autobusové (a tedy s menší předpokládanou životností – slibované výhody unifikace autobusů a trolejbusů v podstatě nenastaly). Generální opravy by vycházely na nemalé sumy, a tak se jeví jednodušší a z dlouhodobé perspektivy i výhodnější nakoupit zcela nové trolejbusy, a to za využití dotací. Předpokládá se, že by nové vozy měly být řešeny již jako tzv. parciální, tedy s bateriemi umožňujícími nahradit část autobusových výkonů. Výše dotace by měla být 81.795.500 Kč.

Libor Hinčica