Trolejbusy z Wellingtonu stále bez užitku

Je to už 17 měsíců, co došlo k uzavření trolejbusového provozu ve Wellingtonu na Novém Zélandu. Politická reprezentace města slibovala náhradu trolejbusů moderními elektrobusy a hybridními autobusy. Zůstalo ale vlastně jen u slibů.

Odstavené trolejbusy ve vozovně Kilbernie. (foto: Alan Wickens)

Poslední zbytky trolejového vedení z města zmizely v první polovině roku 2018. V době, kdy bylo možné trolejbusy ještě zachránit, se sice politická reprezentace shodla před veřejností na tom, že je rušení trolejbusové dopravy nesmysl, z obav o placení pokut společnostem, jež již byly najaty na postupnou likvidaci sítě, ale rozhodnutí zrušit trolejbusy revidováno nebylo a 31. 10. 2017 vyjely do ulic města naposledy.

Město pak sice skutečně pořídilo několik slíbených elektrobusů, jejich vystoupení v městském provozu je ale prozatím poněkud diskutabilní. Slibovaná přestavba zánovních trolejbusů na hybridní autobusy skončila naprostým fiaskem. V trolejbusové vozovně Kilbernie je tak nadále v hale uschováno 55 trolejbusů, z nichž ty nejmladší byly v provozu jen 8 let. Vůz ev. č. 362 přestavěný pokusně na hybridní autobus nedokončil zkušební jízdy a město mělo odstoupit od smlouvy na přestavbu zbylých trolejbusů. Nově namontované komponenty byly z bývalého trolejbusu vyjmuty a částečně rozebraný vůz (chybí například zadní náprava) byl převezen zpět do vozovny Kilbernie k ostatním vozům. Další trolejbus – ev. č. 361 – byl přestavěn na elektrobus za využití čínské technologie. Na rozdíl od hybridu s technologií společnosti Wrightspeed je tento vůz do provozu sice nasazován, nicméně s přestavbou dalších vozů se prozatím nepočítá. Tři wellingtonské trolejbusy zamířily do muzejních sbírek, osud 55 zbylých zůstává nadále otevřený.

Slibovaný nákup elektrobusů se mezitím poněkud zasekl, několik vozů sice dodáno bylo, v provozu jsou s nimi ale problémy, navíc se musí vozy vypořádávat s některými omezeními výkonu, aby nebylo spotřebováno příliš mnoho elektrické energie z baterií v provozu. To se týká především jízdy do stoupání. Problémem však je, že Wellington je značně kopcovitý, takže lenost elektrobusů je poněkud na očích. Místo velké flotily elektrobusů tak přišla flotila dieselových autobusů…

Libor Hinčica