Menu

Autobusy SOR NS 12 diesel u pražského dopravce STENBUS

V druhý den provozu na lince 221 projíždí SOR NS 12 ev. č. 1780 okolo klánovického koupaliště, odkud také před několika sekundami započal svou jízdu směrem na Černý Most. Dobře patrný je na fotografii fakt, že schéma laku PID prošlo pro potřeby vozů řady NS úpravou respektující designové pojetí modelu. (foto: Matěj Stach)
V druhý den provozu na lince 221 projíždí SOR NS 12 ev. č. 1780 okolo klánovického koupaliště, odkud také před několika sekundami započal svou jízdu směrem na Černý Most. Dobře patrný je na fotografii fakt, že schéma laku PID prošlo pro potřeby vozů řady NS úpravou respektující designové pojetí modelu. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
10. 12. 2019 06:08
Redakce
1 minuta čtení

Po Plzni a Mostu se prvních SORů NS 12 diesel dočkali i Pražané. První dva kusy vyjely pod hlavičkou společnosti STENBUS z pražských Horních Počernic již v závěru minulého týdne, další 4 vozy by je měly následovat do konce roku. Vůbec první masová obnova vozového parku zcela novými vozy je reakcí dopravce na nové desetileté smlouvy s objednatelem, které vešly v platnost s prvním prosincovým dnem roku 2019.

V druhý den provozu na lince 221 projíždí SOR NS 12 ev. č. 1780 okolo klánovického koupaliště, odkud také před několika sekundami započal svou jízdu směrem na Černý Most. Dobře patrný je na fotografii fakt, že schéma laku PID prošlo pro potřeby vozů řady NS úpravou respektující designové pojetí modelu. (foto: Matěj Stach)

Když v dubnovém čísle magazínu Časopid představoval jednatel společnosti STENBUS, p. Lukáš Jirásek, plány na obnovu vozového parku, hovořil zde výhradně o pořízení autobusů značky MAN. Ještě před uzavřením výběrových řízení byl ale dopravci nabídnut k otestování prototyp dieselového SORu NS 12, který bratry Jirásky příjemně překvapil. Mladší z bratrů, Lukáš, popsal své postřehy následovně: „Sladění převodovky s výkonovou křivkou motoru je perfektní a s tím souvisí i retardér. Nová prostorná kabina řidiče navíc nadchla naše zaměstnance. To vše nás začínalo přesvědčovat o úvaze přejít na značku SOR.“ Dalšími faktory výběru se staly i dlouhé dodací lhůty, které mimo jiné s neochotou splnit některé požadavky ROPIDu vyřadily ostatní výrobce. Nakonec rozhodl kromě termínu možného dodání 6 autobusů i fakt, že SOR na trh uvedl nový model. „Do starého SORu (myšlena řada NB, pozn. autora) bychom nikdy nešli.“ ukončuje výpověď Lukáš Jirásek.

Domovským pořadím modrého prototypu se po dobu jeho testování mezi 9. dubnem a 21. květnem 2019 stalo pořadí 221/12 (dnešní /3). V tomto případě byl SOR NS 12, opatřený ev. č. 1776 (místo sem donedávna kmenově vypravovaného Urbanwaye), vyfotografován v Klánovicích za zastávkou Přímské náměstí. (foto: Matěj Stach)

Délka poměrně mladého modelu NS z produkce libchavského SORu je rovných 12 metrů, šířka činí 2550 mm. Na výšku má autobus bez pěti milimetrů 3 metry. Obměnu klientů ve voze zajišťuje trojice dovnitř otočných dveří, které mají jednotnou šířku 1200 mm. Pohonné ústrojí se sestává z motoru FPT Industrial o výkonu 210 kW (známý též pod označením Iveco Tector 7), jehož výkon pak přenáší automatická šestistupňová převodovka ZF Ecolife. Zevnějšek vozů je oděn do červeno-bílo-modrého laku PID, který je v tomto případě upraven přímo na míru designu řady NS.

Modrý prototyp modelu SOR NS 12 diesel byl u dopravce STENBUS nasazen do běžného provozu vůbec poprvé, stalo se tak po více než roce a půl od představení vozu. Na snímku z 27. dubna autobus míří do běchovického podjezdu pod železniční tratí 010/011, kterou následně při vjezdu do Klánovic pro změnu nadjede. (foto: Matěj Stach)

Interiér autobusů plně odpovídá závazným standardům PID; podlaha je opatřena tmavě šedou protiskluzovou krytinou, zádržná madla jsou vyvedena v nerezu. Pro zákazníky je připraveno 28 skořepinových sedadel potažených koženkou, celkem 12 je jich pak přístupných bez nutnosti překonávat podesty. O tepelné pohodlí se stará celovozová klimatizace značky Eberspächer, zákazníci dále jistě rovněž ocení i USB zástrčky situované v bočnicích autobusu. Optický informační systém vyrobila společnost BUSE, přičemž jeho součástí jsou i požadované dva vnitřní LCD panely.

Ve čtvrtek 5. prosince 2019 vyjel do provozu první ze šesti objednaných autobusů, o den později ho následoval další kus. Zmíněné vozy obdržely evidenční čísla 1780, resp. 1779 a jejich domovem se stala linka 221 spojující Černý Most s Klánovicemi (konkrétně jde o pořadí /3 a /4). Zbylou čtveřici NS 12 diesel plánuje STENBUS zařadit do konce prosince, a to na linku 240 jezdící mezi stanicemi metra Černý Most a Háje. Již v listopadu si dopravce z východočeských Libchav přivezl také nový SOR BN 8.5, který je pod číslem 1783 nasazován na linku 212 po Klánovicích.

Matěj Stach

Podobné články