Škoda ukázala design metra pro Varšavu

Škoda Transportation se konečně dočkala potvrzení svého vítězství v tendru na dodávku nových souprav metra pro varšavské metro. Česká společnost uspěla ve výběrovém řízení počítajícím s dodáním až 45 šestivozových vlaků už v loňském roce. Neúspěšní uchazeči ale Škodovku napadli s tím, že je její nabídka nereálná.

Jeden z návrhů designu metra pro Varšavu. (zdroj: Škoda Transportation)

Jeden z návrhů designu metra pro Varšavu. (zdroj: Škoda Transportation)

Odvolací senát sice protest Siemensu i Stadleru zamítl, obě společnosti se ale dožadovaly revize tohoto rozhodnutí u soudu. Vyžádaný posudek byl ale neurčitý, posléze došlo k odložení termínu rozhodnutí, nicméně 8. 10. 2019 už soud rozhodl ve prospěch české společnosti. Nic tedy nebrání podpisu smlouvy.

Škoda Transportation se tak dostala k obří zakázce za necelých 8 mld. Kč. Vedle Stadleru a Siemensu (v kombinaci s NEWAGem) porazila také Alstom a španělský CAF. Na vývoji vozidla pro varšavské podzemí se měly podílet také polské technické univerzity a polská společnost EC Engineering, která je známá jako konstrukční kancelář.

 „Jsem rád, že jsme byli po dlouhém správním a soudním řízení potvrzeni jako vítěz tendru na dodávky souprav pro Varšavu. Potvrdilo se, že naše nabídka byla nejlepší. Jedná se o průlomovou zakázku v oblasti městských kolejových vozidel - tendr ve Varšavě byl jedním z největších v Evropě, nicméně na rozhodnutí jsme čekali více než dva roky. Varšava se může těšit na moderní vozy s kapacitou až 1 500 lidí. Naše nejnovější výrobky budou v provozu již v osmém hlavním městě států Evropské unie,“ říká předseda představenstva a Prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

 „Jsem rád, že si touto zakázkou upevňujeme pozici na polském trhu, kde naše tramvaje vozí již několik let cestující například ve Wrocławi. Nové šesti-vozové soupravy pro Varšavu budou plně klimatizované. Dobrou orientaci cestujících zajistí přehledný vnější i vnitřní informační audiovizuální systém, součástí souprav budou oddíly pro vozíčkáře, kočárky a kola. Skříň vozů bude hliníková a délka jednoho z vozů bude zhruba dvacet metrů. Celková délka soupravy bude 118,2 metrů. Návrh vnitřního prostoru oddílu pro cestující – uspořádání, volba materiálů, návrh tvarů i barev – je proveden s ohledem na vytvoření příjemného prostředí pro cestující i pro strojvedoucího,“ uvádí Zdeněk Majer, člen představenstva a Senior Viceprezident pro Obchod skupiny Škoda Transportation.

Maximální rychlost nových souprav bude 90 km/h. Soupravy umožňují plnohodnotné elektrodynamické brzdění při všech režimech obsazení soupravy s preferencí rekuperačního brzdění, při kterém je elektrická energie předávaná zpět do napájecí soustavy. Soupravy jsou navrženy podle EN a UIC norem. Součástí bude také kamerový systém.

TZ Škoda Transporation s úpravami redakce