Německé dráhy otestují elektrobusy

Největší německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) je také předním provozovatelem regionální autobusové dopravy ve Spolkové republice Německo. Výkony většiny autobusů jsou vedeny pod značkou DB Regio Bus, pod níž je začleněno celkem 23 dceřiných společností s cca 4.000 autobusy.

Elektrobus EBUSCO na snímku z propagačního videa výrobce. (zdroj: EBUSCO)

Kromě regionální dopravy má DB Regio Bus na starost také provoz veřejné dopravy v několika městech, což v současné době vede k intenzivnímu řešení otázky ekologie, což zase nahrává lobbingu okolo elektrobusů. V průběhu ledna 2019 testuje DB Regio Bus například elektrobus francouzského výrobce Heuliez, zde se však jedná jen o krátkodobou zápůjčku. Delšího nasazení by se měly dočkat dva vozy nizozemského výrobce EBUSCO. 

V prosinci 2018 došlo k podpisu memoranda o porozumění mezi DB Regio Bus a společností EBUSCO, která předpokládá dodání dvou vozů, které budou vyhotoveny přesně dle specifikace DB. Vybaveny mají být bateriemi o celkové kapacitě elektrické energie 405 kWh, což by mělo podle výrobce postačovat na ujetí 350 až 450 km, realita ale bude patrně poněkud střízlivější a lze spíše počítat s 300 km (pakliže tedy platí všechny fyzikální zákony a předpokládáme, že elektrobusem budou jezdit cestující). Daní za dlouhý dojezd je snížená obsaditelnost. 12m elektrobus totiž pojme jen okolo 65 pasažérů, z toho 20–25 sedících. Vozidla by měla být dodána v průběhu roku 2019 a nasazena na různé linky (městské i příměstské dopravy) v rámci několika dopravců DB Regio Bus.

EBUSCO elektrobusy vyvíjí a nabízí řadu komponent i dalším zákazníkům (výrobcům elektrobusů). Samotné karoserie v minulosti dodávala čínská firma Golden Dragon, nová generace, jež by měla být předána i DB, je již vyráběna v kooperaci s australským nástavbářem BCI.

Libor Hinčica