Stavebnice tramvají EVO2 pro Brno za 1 mld. Kč

Jediného účastníka mělo výběrové řízení na dodávku až 41 nových 100% nízkopodlažních středněkapacitních tramvají, které si hodlá kompletovat brněnský DP ve svých ústředních dílnách. Tímto účastníkem byly Krnovské opravny a strojírny (člen Aliance TW Team, jež sdružuje ještě Pragoimex a VKV Praha), které se svou nabídkou v hodnotě 1 mld. Kč (bez DPH) uspěly.

 Prototyp tramvaj EVO2 v Liberci u terminálu Fügnerova. (foto: Petr Dvorský)

Prototyp tramvaj EVO2 v Liberci u terminálu Fügnerova. (foto: Petr Dvorský)

Dopravní podnik města Brna vypsal na jaře nezvyklé výběrové řízení, které počítalo s dodáním komponentů na výrobu středněkapacitních tramvají a souvisejících služeb (včetně nezbytné výrobní dokumentace). Uchazeči měli nabídnout vozidlo, které si bude schopen DPMB kompletovat sám ve svých ústředních dílnách, a to pouze z komponentů, které budou dodány ze strany výrobce. Cena jedné tramvaje (resp. skříní článků a komponentů nezbytných pro sestavení) byla nakonec stanovena na 26,483 mil. Kč, celá zakázka má pak hodnotu 1,085.803.000 Kč (všechny ceny uvádíme bez DPH). V ceně vozidla však není uvedena práce, kterou budou muset na tramvajích odpracovat ještě pracovníci brněnského DP, aby byla tramvaj pojízdná, takže celková finální cena vozidla bude bezpochyby vyšší. Promítnout do ní je navíc nutné také další spojené náklady. Pokud bychom do nákladů rozpočítaly i dodávku technické výrobní dokumentace (3,5 mil. Kč) a licenční smlouvu (10,66 mil. Kč), stoupá cena každého vozidla o dalších 345. 000 Kč (26,828 mil. Kč/vůz). Před dvěma lety se přitom Krnovské opravny a strojírny hlásily do tendru na středněkapacitní tramvaje v Ostravě, kde již kompletní vozidlo nabízely za částku cca 27 mil. Kč.

Smlouva je pojata jako rámcová, takže dopravce není povinen odebrat všech 41 tramvají. Komponenty pro montáž prvních dvou tramvají musí být dodány do 420 dnů od uzavření smlouvy, další vozy by měly být v případě podpisu návazné smlouvy dodávány v letech 2020–25. Tramvaje by měly odpovídat typu EVO2, jenž jezdí prozatím v Liberci ve formě prototypu, nicméně brzy by se měl objevit také v Plzni a Mostě.

Libor Hinčica