Škoda a Stadler musí odtajnit nabídky v tendru na varšavské metro

V říjnu loňského roku byly podány nabídky do výběrového řízení na dodávku nových souprav metra pro varšavské metro. Jedním z 5 účastníků je také česká Škoda Transportation, která podala nejnižší nabídku. Cena ovšem není jediným hodnoticím kritériem, velkou váhu mají další technické parametry. A právě ty se staly jablkem sváru.  

Nové vlaky metra měly nahradit starší jednotky řady 81-71. (foto: Mateusz Włodarczyk; zdroj: Wikipedia.org))

Zakázka na varšavské metro je jedna z největších, které momentálně v Evropě probíhají. Celkem polská metropole poptává až 45 vlaků (37 v základním balíku, 8 v rámci opce), což s ohledem na šestivozové provedení znamená možnost dodat až 270 vozů. Do tendru se přihlásilo celkem 5 výrobců, a sice konsorcium Siemens/NEWAG, dále Alstom Konstal, CAF, Stadler a Škoda Transportation společně se Škodou Vagónka. Cena jedné soupravy v případě škodovácké nabídky by měla být necelých 31 mil. zlotých (cca 187,4 mil. Kč), zatímco například nejdražší nabídka Siemensu a NEWAGu operuje se sumou 48,75 mil. zlotých (cca 295 mil. Kč), takže rozdíly v nabídkových cenách jsou skutečně propastné.

Výběrové řízení na nové soupravy varšavského metra ale nebylo ani po osmi měsících od podání nabídek uzavřeno. Důvodem byl protest společnosti Siemens k polskému národnímu odvolacímu senátu (Krajowa Izba Odwoławcza; KIO). Siemens požadoval, aby došlo k odtajnění nabídek, a to v těch aspektech, které jsou předmětem hodnoticích kritérií. To již dříve dva výrobci – Škodovka a Stadler – odmítli. Odhalení technických parametrů (které jsou předmětem hodnocení) dalším účastníkům tendru je nesmírně důležité, protože konkurenti vzájemně získávají munici k případným dalším bojům. Ukázkou může být jiný z varšavských tendrů, v němž rovněž hrála roli Škoda Transportation. Česká firma měla v součtu hodnoticích kritérií nejlepší nabídku, avšak ostatní soutěžící českého výrobce obvinili z toho, že uvádí nerealistické parametry týkající se spotřeby elektrické energie, což mělo ovlivnit finální výsledek. Obří soutěž byla nakonec zrušena.

Interiér nejstarších souprav metra řady 81-71 ve Varšavě. (zdroj: Wikipedia.org)

V případě tendru na metro dal polský národní odvolací senát (KIO) Siemensu zapravdu a vyzval dodavatele, aby své nabídky tam, kde by to mohlo ovlivnit výsledek tendru, odtajnili. Tento postup se ale Škodovce ani Stadleru nelíbil, a tak následovalo odvolání k okresnímu soudu, který ale potvrdil původní rozhodnutí KIO, takže nabídky musí být přece jen odtajněny.

V tendru na metro se tedy může dále pokračovat, lze však očekávat, že se některý z účastníků proti uvedeným parametrům jiného účastníka ohradí, takže se celý proces dál protáhne a není vyloučeno, že se opět do procesu zapojí KIO, případně v dalším kole okresní soud. Objednávku na až 270 vozů metra si zkrátka nikdo nechce nechat uniknout. Ostatně pro Škodu Transportation by měla celá zakázka (45 vlaků) hodnotu zhruba 7,8 mld. Kč.

Soupravy metra měly sloužit na nových úsecích metra, které by měly být uvedeny do provozu již v roce 2019. Oddálení dodávek by ale Varšavě nemělo přinést výraznější komplikace, protože dopravce má k dispozici dostatečný počet vlaků. Zpoždění by se však projevilo v prodloužení služby starším ruským jednotkám řady 81-71.

Libor Hinčica