Nové mostecké tramvaje – vyjádření DP

Minulý týden jsme uveřejnili na našem webu článek, který pojednává o výběrovém řízení na dodávku nových tramvají pro Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova. V zadávací dokumentaci nás v rámci technické kvalifikace zaujala následující podmínka:

Prototyp tramvaje EVO2 je prozatím jediným vozem svého typu. Svým provedením odpovídá požadavkům mosteckého tendru na nové vozy. (foto:Libor Hinčica)

„V rámci technické kvalifikace dle § 79 odst. 2 písm. b) ZZVZ účastník prokáže její splnění doložením seznamem významných dodávek za poslední 3 roky – dodávka 1 ks obdobné nové nízkopodlažní tramvaje (1 ks tramvaje v ceně minimálně 20 mil. Kč bez DPH). Za obdobnou dodávku tramvaje, jako je předmět plnění této veřejné zakázky, zadavatel považuje dodávku i jednoho ks nízkopodlažní tramvaje vyhovující rozměrovým požadavkům a požadavkům na celkovou obsaditelnost dle technické specifikace přílohy č. 2 této zadávací dokumentace.“

Požádali jsme proto mostecký DP o vyjádření k tomuto bodu zadávací dokumentace, neboť je zřejmé, že požadované vozidlo může nabídnout pouze uchazeč, který tento bod kritéria plní, přičemž rozhodujícím faktorem technické kvalifikace je pouze délka. Nabízí se proto otázka, jaký smysl má vůbec požadovat jako splnění kvalifikačního kritéria jen jednu tramvaj dané délky, která může být jinak technicky naprosto odlišná od později nabídnutého vozidla (takže se fakticky nejedná o žádnou záruku ve vztahu k nabízenému vozidlu).

Vzhledem k požadavku na 100% nízkopodlažní tramvaj s otočnými podvozky o délce do 25 m je spektrum výrobců, kteří mohou nabídnout takovou tramvaj velmi omezené. Fakticky ji mají momentálně na trhu jen dvě firmy, a sice Pragoimex (potažmo Krnovské opravny a strojírny, resp. Aliance TW Team) a Stadler. Ten takovou tramvaj sice má a v neděli ji převezl do Ostravy, nelze ji ale považovat za dodanou (k předání může dojít až po odzkoušení a schválení vozidla, takže nejdříve v srpnu 2018). Další výrobci nepoužívají nápravy s dvojkolím (Škoda Transportation, Siemens), případně mají v interiéru schody (CAF, Bombardier), anebo takovou technologii hypoteticky k dispozici mají (Pesa, Inekon), ale nebyli by zřejmě schopni v krátké době tří týdnů vozidlo vyprojektovat alespoň do té míry, aby mohli podat relevantní nabídku.  Z toho nám vychází, že v podstatě na trhu v rámci EU existuje momentálně jediný výrobce, který by byl schopen dané kritérium momentálně splnit.

Zajímalo by nás tedy, jaký je pohled DP měst Mostu a Litvínova na výše popsanou záležitost (ostatně můžeme se plést a přehled trhu nemusí být úplný).

Dotaz jsme posílali v pátek 20. 4. 2018, přičemž jsme do dnešního dne (pátek 27. 4.) neobdrželi odpověď. Jelikož se blíží víkend, který si nemalá část lidí v souvislosti s úterním státním svátkem prodlouží, zkusili jsme DP kontaktovat dnes telefonicky a odpověď zajistit. Pan Ing. Jiří Holý (zodpovědný za strategii, rozvoj a komunikaci) uvedl, že: „Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova nehodlá věc s ohledem na probíhající výběrové řízení komentovat.“  

Připomeňme, že DP si chce koupit celkem tři tramvaje o délce do 25 m, které mají být spolufinancované EU. 

Libor Hinčica