V Mostě chtějí nové tramvaje. Na nabídku mají výrobci tři týdny

Také Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova se rozhodl pořídit nové středněkapacitní tramvaje, které by měly být 100% nízkopodlažní, resp. nabízet průchod vozidlem bez nutnosti překonávat schody. Na vypracování nabídky mají potenciální uchazeči tři týdny.

Tramvaj EVO2 v Liberci je prozatím jediným vozem svého typu. Brzy ale přibudou nové tramvaje také do Plzně, bez šance není výrobce ani v Brně a Mostě. (foto: Petr Dvorský)

Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova původně usiloval o středněkapacitní tramvaje již v roce 2016. Do tendru na 2 vozy s odhadovanou cenou 80 mil. Kč (tedy 40 mil. Kč/vůz) ale nebyla překvapivě podaná žádná nabídka a soutěž byla v prosinci téhož roku zrušena.

V červnu 2017 bylo vydáno předběžné oznámení upozorňující na zájem dopravce na pořízení již tří vozů, a to v hodnotě 101,5 mil. Kč, tedy cca 33,8 mil. Kč/vůz. Na základě tohoto předběžného oznámení mohl dopravce následně přistoupit k tomu, že zkrátil dodací lhůtu na doručení nabídek, a to na pouhé tři týdny (do 7. 5. 2018) od samotného vypsání tendru (ve věstníku veřejných zakázek se zpráva objevila 19. 4. 2018).

Nové tramvaje by měly být financovány z prostředků EU. Původně sice skončil projekt na nákup vozidel tzv. pod čarou (splnil kritéria pro udělení dotací, nevešel se ale mezi dotované projekty), nicméně kvůli dodatečnému navýšení prostředků v programu IROP se nakonec dostane i na mostecké tramvaje.

Ty by měly mít délku 20–25 m a nabízet bezbariérový průchod celým interiérem. Jednosměrné vozy mají mít 4 dveře, z nichž minimálně dvoje musí mít šířku 1 300 mm, další mohou být i užší. Na dodání vozidel mají výrobci 24 měsíců. Počet míst k sezení je min. 45, k stání pak (při 5 os/m2) alespoň 110. Ve výbavě nemá chybět klimatizace, kamerový systém, systém počítání cestujících, anebo USB nabíječky pro cestující. Podvozky musí být všechny plně otočné a hnací, a to s klasickou nápravou (nejsou tedy připuštěny dynamicky otočné podvozky či nápravnice). 

Jediným hodnoticím kritériem tendru je cena přepočtená na 1 m2 užitné plochy vozidla. Případná lepší technická řešení tedy nejsou žádným způsobem zvýhodňována, stačí splnit minimální požadavky zákazníka.

S ohledem na specifikaci je otázkou, kolik výrobců má reálně šanci v daném termínu podat relevantní nabídku. Svou roli hraje tradičně požadavek na kombinaci 100% nízkopodlažnosti a otočných podvozků. Takovou tramvaj jsou schopni teoreticky nabídnout momentálně jen tři výrobci z EU, a sice Stadler, Inekon a Pragoimex (resp. Aliance TW Team sdružující kromě Pragoimexu ještě Krnovské opravny a strojírny a společnost VKV Praha).

Zajímavý je ale především požadavek technické kvalifikace, který uvádí, že výrobce musel v posledních třech letech dodat alespoň 1 ks obdobné nízkopodlažní tramvaje (v hodnotě min. 20 mil. Kč), přičemž onou obdobnou tramvají má být vozidlo, které vyhovuje svými rozměry a požadavkům na celkovou obsaditelnost technické specifikaci mosteckého DP. Může jít tedy technicky o úplně jinou tramvaj (řekněme třeba postavenou na koncepci PCC), nicméně musí splňovat danou délku. To by mohl být problém pro švýcarský Stadler, protože ten doposud žádnou tramvaj do délky 25 m nedodal.

První vlaštovkou bude až tramvaj Stadler Tango NF2 pro Ostravu, která ale nebude moci být považovaná až do doby převzetí dopravcem (tedy po odzkoušení a schválení typu) za dodanou. A to nastane nejdříve v létě. Podobná situace bude zřejmě panovat také v případě Inekonu. Ten sice dodal poslední vozy do amerického Seattlu (které by požadavku na délku odpovídaly) v roce 2016 (takže by splnil lhůtu tří let), avšak v nabídce momentálně nemá tramvaj, která by odpovídala specifikaci mosteckého tendru, a musel by ji proto vyvinout, na což asi tři týdny stačit nebudou (pomineme-li samotnou neekonomičnost takového konání). Nejblíže k vítězství má tak momentálně zřejmě Aliance TW Team, resp. některá ze společností v ní sdružených. Ta se může přihlásit se svým modelem EVO2, který všem požadavkům tendru bezezbytku vyhovuje.

Libor Hinčica