Škoda začala dodávat další tramvaje do Rigy

Plzeňská Škoda Transportation zahájila po pauze dodávky tramvají Škoda 15 T ForCity Alfa do lotyšské metropole. Škodovka zde uspěla v tendru na 20 vozů již v dubnu 2016 s tím, že dodávky měly být zahájeny i ukončeny již v průběhu roku 2017. K tomu ale došlo jen částečně.

Nakládka první čtyřčlánkové tramvaje z druhé dodávky pro Rigu na speciální transportní podvozek od společnosti Universal Transport. 41 m dlouhá tramvaj je přepravovaná v celku. (foto: Universal Transport).

Riga škodovácké tramvaje provozuje od roku 2010. Do roku 2012 nakoupila celkem 26 vozů, z toho 6 v čtyřčlánkovém provedení. Čtyřčlánkové vozy o délce 41 m jsou nejdelšími tramvajemi, jaké kdy byly na území České republiky vyrobeny. V roce 2017 mělo být dodáno dalších 20 vozů, z toho 15 v kratší tříčlánkové verzi s cenou 2,7 mil. € za vůz (cca 67,5 mil. Kč) a 5 v čtyřčlánkovém provedení s cenou 3,5 mil. €/vůz (cca 87,5 mil. Kč). Vozidla jsou financována formou úvěru, jehož zajištění za pokud možno co nejlepších podmínek bylo součástí dohody s dodavatelem vozidel.

Z celého kontraktu byl ale v dubnu 2017 předán jenom jeden vůz v tříčlánkové verzi (ev. č. 57506), další tramvaje sice podle harmonogramu vyrobeny byly, kupily se však postupně na testovací koleji v areálu Škody Transportation a k jejich předání nedošlo. Z jakého důvodu nepokračovaly dodávky dál podle původního harmonogramu, ani jedna ze stran blíže nekomentovala. Rižská strana pouze uvedla, že odložení dodávek na rok 2018 nebylo porušením smlouvy.

Ukázka z náročné manipulace s vozem Škoda 15 T ForCity pro Rigu při přepravě společností Universal Transport. (zdroj: Universal Transport)

Postupně od března 2018 se tak dodávky 19 zbylých vozů rozeběhly a do Rigy by měly být letos všechny vozy vyexpedovány.

Škodovka má přitom šanci uspět také v dalším tendru na nové tramvaje pro Rigu, který byl vypsán 28. 3. 2018. Předpokládá dodání celkem 12 vozů a dalších 20 v rámci opce. Základní kontrakt počítá s dodáním 8 vozů ve tříčlánkovém provedení se čtyřmi podvozky a 4 ve čtyřčlánkovém s pěti podvozky. Vozidla musí být 100% nízkopodlažní a mít otočné podvozky, přičemž podmínkou pro účast v tendru je mj. doložení dodávek min. 10 tramvají schválených pro provoz v EU se 100% podílem nízké podlahy v posledních třech letech. Dodávka prvního vozu má proběhnout nejpozději 24 měsíců od podpisu smlouvy, všechny tramvaje pak musí být předány nejpozději do 30 měsíců od podpisu.  

Libor Hinčica