Plzeň nakoupí 18m parciální trolejbusy od Škody Electric

Škoda Electric vyhrála výběrové řízení na dodávku až 17 nových článkových parciálních trolejbusů pro Plzeňské městské dopravní podniky. 7 vozů by mělo být dodáno patrně ještě v průběhu letošního roku, dodání zbylých desíti je pak rozloženo mezi léta 2019 až 2022, nicméně smlouva je pojata jako rámcová, takže dopravce (Plzeňské městské dopravní podniky; PMDP) nemusí odebrat všech 17 vozidel.

 Trolejbus Škoda 27 Tr na propagačním snímku výrobce. (foto: Škoda Transportation)

Trolejbus Škoda 27 Tr na propagačním snímku výrobce. (foto: Škoda Transportation)

Výběrové řízení na nákup nových trolejbusů bylo vypsáno v září 2017, původní odhadovaná hodnota zakázky byla 246,5 mil. Kč, tedy 14,5 mil. Kč za vůz. Nabídky měly být nejprve doručeny do 24. 10. 2017, v říjnu ale došlo k posunutí termínu až na 12. 12. 2017.

Vítězem výběrového řízení se stala společnost Škoda Electric, s níž byla podepsána dne 26. 2. 2018 smlouva, k níž zástupci dodavatele připojili svůj podpis dne 14. 3. 2018. Cena za jeden trolejbus je však nakonec vyšší, než bylo předpokládáno. Za jeden trolejbus zaplatí Plzeň 16,7 mil. Kč (bez DPH), celkem pak 283,9 mil. Kč, tedy (při využití celé opce) o 37,4 mil. Kč více, než PMDP původně očekávaly. Financování vozidel by měl dopravce pokrýt z vlastních zdrojů.

Na základě podepsané smlouvy by mělo dojít k dodání prvních 7 vozů do 10 měsíců od podpisu smlouvy, což s ohledem na datum jejího podepsání znamená nejpozději v průběhu ledna 2019. Dalších 10 trolejbusů Plzeň odebrat může a nemusí. Jsou totiž předmětem opce, přičemž dopravce může podat písemnou výzvu výrobci, v níž upřesní, kolik trolejbusů bude chtít odebrat vždy v následujícím roce. Požadovaná lhůta dodání pak nesmí být kratší než 10 měsíců.

Nové článkové trolejbusy Škoda 27 Tr budou vybaveny klimatizací salónu cestujících, kamerovým systémem, systémem automatického počítání cestujících a – vzhledem k tomu, že jde o tzv. parciální trolejbusy – také trakčními bateriemi. Ty mají umožňovat opakovaně během dne jízdu mimo trolejové vedení až na vzdálenost 12 km, přičemž během jízdy na baterie byla požadována min. rychlost 50 km/h. Topení a klimatizace mohou mít během jízdy na baterie snížený výkon na 30 %. Mezi jednotlivými cykly (jízdami na baterie) musí být umožněna jízda pod trolejovým vedením v délce min. 45 minut. To by mělo postačovat k nabití baterií do plného stavu. Požadovaná záruční doba na baterie je 7 let (při stanoveném počtu ujetých kilometrů, konkrétně 40 km denně při přepočtu na všech 365 dnů).

Libor Hinčica