Brno prodává další tramvaje RT6N1 do Polska

První české nízkopodlažní tramvaje typu RT6N1 nebyly právě synonymem pro úspěšný a spolehlivý produkt. Prototyp byl vyroben v roce 1993, značně upravené sériové vozy poté opustily výrobní závod ČKD v letech 1996–98. Čtyři vozy skončily v Praze, stejný počet odebralo Brno a 10 vozů si koupila polská Poznaň (5 vozů bylo zkompletováno přímo v Polsku).

Tramvaj RT6N1 ev. č. 1802 brněnského DP v Brně-Bystrci. (foto: Ing. Jiří Černý)

V Poznani se nakonec jako v jediném městě podařilo tramvaje uvést úspěšně do provozu. Praha po několika pokusech nakonec definitivně vzdala zprovozňování „er té šestek“ v roce 2006 (resp. v té době už jen jediného vozu, jež se snažila zprovoznit po nákladné modernizaci), později je prodala jedné české společnosti, jež následně zajistila jejich další prodej, a to polské společnosti Modetrans, která o tramvaje projevila zájem a po opravě je uvedla v Poznani do provozu.

V Brně byla situace jiná a DPMB se pokusil své tramvaje do provozu i přes nezdary v předešlých letech uvést. To se mu skutečně podařilo – v roce 2008 byl nejprve zprovozněn vůz ev. č. 1801, po něm o rok později vůz ev. č. 1803 a v roce 2011 i vůz ev. č. 1802. Zvažovala se pak možnost, že by bylo možné dokompletovat i vůz ev. č. 1804, který v mezičase sloužil jako zdroj náhradních dílů a jeho zprovoznění by vyžadovalo největší investici, k tomu ale nedošlo.

V dubnu 2011 zachytil fotograf vůz RT6N1 ev. č. 1802 v Brně-Bystrci na lince č. 3. (foto: Ing. Jiří Černý)

Ačkoli se podařilo v Brně uvést tramvaje do provozu, jejich provozní spolehlivost byla nadále nízká. Tramvaje ovšem byly nesmírně oblíbené u fanouškovské základny. Dopravní podnik se po pár letech střídavě úspěšného provozu následně rozhodl, že se atypických vozidel ve svém vozovém parku postupně zbaví. Nekompletní vůz ev. č. 1804 byl v roce 2015 odprodán společnosti Modertrans do Poznaně, zbylé tramvaje byly odstaveny postupně v letech 2014–2016 z osobní dopravy. Jako poslední byl do provozu vypraven vůz ev. č.  1802 v lednu 2016. Vozidla byla následně odstavena v areálu vozovny Pisárky na venkovní ploše, načež došlo v roce 2017 k finálnímu rozhodnutí o jejich odprodeji.

Na přelomu roku byly nabídnuty k odprodeji vozy ev. č. 1801 a 1802, přičemž o tramvaje projevil zájem opět Modertrans. Ten za každý z vozů nabídl 510 000 Kč (bez DPH). Tato cena byla ze strany DPMB akceptována. K podpisu smlouvy ze strany společnosti Modetrans došlo dne 24. 1. 2018, brněnský DP kontrasignoval smlouvu 30. 1. 2018. Od tohoto data běží 60denní lhůta, během níž by měl Modertrans na své náklady vozidla naložit a odvézt. Nadále tak v Brně zůstane jen vůz ev. č. 1803, který bude jediným vozem RT6N1 na našem území.  

Libor Hinčica