Nákladní trolejbusy se vrací. Scania jich do Německa dodá 17

Nákladní trolejbusy – byť ve své moderní podobě – se vrací na scénu. Německé spolkové ministerstvo pro životní prostředí objednalo u švédské Scanie celkem 15 tahačů, které budou elektrický proud odebírat z trolejového vedení zavěšeného nad dálnicí A5 v Hesensku mezi městy Frankfurt a Darmstadt.  

Upravený tahač Scania R 450 v trolejbusové verzi. (foto: Scania)

Trolejové vedení má prozatím délku jen 5 km, přičemž jeho stavbu se podařilo zrealizovat v poměrně krátké době cca půl roku. První zkušební jízda se konala dne 28. 11. 2018. Mimo této „e-dálnice mají vzniknout ještě další dva úseky, konkrétně na dálnici A1 v Lübecku na severu Německa (do provozu by měl být tento úsek uveden už v létě 2019) a v Bádensku-Würtenbersku podél části silnice B462 (s plánovaným dokončením počátkem roku 2020).    

Scania dodá 15 speciálně upravených tahačů, jež budou vybaveny dvojici sběračů. Ty ovšem nejsou použity klasicky tyčové, jak známe z městských trolejbusů, ale mají podobu dvojice polopantografů, což by mělo být pro jízdy vyššími rychlostmi vhodnější řešení. Pantografy budou pohánět elektromotor, ale současně nabíjet baterie tahače – půjde tedy o parciální nákladní trolejbusy. Speciálně upravená vozidla typu R 450 pro Hesensko by měla začít být dodávána od května 2019. Mimoto by měla být dodána také dvě vozidla Scania R 450 v rámci souběžně realizovaného výzkumného projektu, do nějž se Scania zařadila v rámci skupiny VW již dříve. Tento projekt předpokládá dodání jednoho vozu v únoru 2019 pro testovací trať nedaleko Berlína a druhého na podzim 2019, takže celkem by se mělo objevit v Německu minimálně 17 trolejbusových tahačů od Scanie.

Elektrickou dálnici s vozidly od Scanie mají na účely testování také ve Švédsku. Na podzim oznámila rovněž Itálie, že by chtěla nechat šestikilometrový úsek dálnice mezi dálničními výjezdy Romano di Lombardia a Calcio elektrifikovat, přičemž výhledově by mělo dojít k zatrolejování celého 62,1 km dlouhého úseku dálnice, jež spojuje města Brescia, Bergamo a Milán. Vozidla má také v tomto případě dodat Scania.

Libor Hinčica